Ime česa je Veronika Deseniška?

Ime česa je Veronika Deseniška?

Mnenje, kolumna ali komentar
14. 8. 2017 - 13:00

V Celju že drugo sezono poteka nekakšen hajp, ki mase ljudi goni na Stari Grad, kjer si ogledujejo lokalpatriotski muzikal Veronika Deseniška. Kljub relativno visokim cenam kart, upravičenih s stroški, kot smo se prepričali, profesionalno izvedene produkcije, ki vključuje projekcije, živo muziko in prevoz z avtobusi. Prav tako si na prizorišču mase kupujejo relativno majhne porcije tri in pol evra cenjenega šmorna. Avditorij je ves čas poln, v letošnjem poletju pa si je zadevo pogledalo osemnajst tisoč ljudi, kar predstavlja skoraj polovico populacije mesta.

Vendar pa gledalci prihajajo iz vse Slovenije in Veronika Deseniška je pravzaprav vseslovenski mit. Muzikal seveda vsebuje potrebne ljudske prvine, da pritegne mase. Tukaj je nekaj telenovelske patetike in malo špasa. Vseeno pa te ljudske prvine – tako jim rečemo samo priložnostno, s čimer ne mislimo nič esencialističnega – kompozicijo mita samo še dodatno poudarijo, ga zarišejo izrazito in pomagajo narediti ritual, znotraj katerega se katarzično obnavlja neka ideologija.

Žižek je v osemdesetih pisal o “materinskem nadjazu”, ki naj bi bil značilen za slovensko kulturo. Oče je pogosto pijan, kastriran in odsoten, tri vogale hiše pa vzdržuje mama. Ta pa ne postavlja zakona na način kot to v drugačnih okoliščinah počne oče. Nasprotno, je razumevajoča, uboga, požrtvovalna, permisivna in tako naprej. Gre za verzijo cankarjanske matere. Kot je to v svojem nedavnem predavanju o vlogi matere v narodnozabavni oz. zabavni glasbi predstavil Tadej Troha, bi lahko dotični nadjaz poimenovali tudi otroški. Namreč tisti, ki ima niti zakona v svojih rokah, je otrok. Mati je njegova. Deležen je njene brezmejne ljubezni, ki ne postavlja mej. Od tod Žižkov primer spolno disfunkcionalnega in prevarantskega moškega, ki ga ni mogel pozdraviti tržaški psihoanalitik. Ta se je zato obrnil na samega Freuda, ki pa tudi ni poznal rešitve. Treba je bilo počakati na Lacana, da je povedal: če je vse dovoljeno, ni nič mogoče.

Natanko ta materinski nadjaz v predstavi zastopa Veronika Deseniška, otroka pa predstavlja njen ljubimec Friderih II. Celjski. Deseniška je nadvse poštena, čista, nekurbirska modelka, ki poseduje nekaj materinske modrosti, predvsem pa neizmerno količino topline. Friderih Celjski je nekakšen nesposobnež, pijandura, precej nešarmanter kurbir. Kako mu uspe zapecati nekubrirsko in pošteno Deseniško? Tega predstava ne razloži, ampak ji tudi ni treba, saj gre za paradoks v samem odnosu med materinsko in sinovsko figuro, kjer vključuje brezpogojno ljubezen, ne glede na početje slednje.

Vendar je Friderih poročen z Elizabeto Frankopansko, ki je ne mara, ker je hladna in ambiciozna prasica, tisto, čemur bi danes morda rekli poslovna ženska. Politično je bolj premetena od Frideriha, hladna je do otrok, v postelji se ne razvname in podobno. Skratka, nočna mora opisanega tipa moškega, pri čemer tovrstne ženske na tem območju še danes niso posebej zaželene. Ni naključje, da je pri Elizabeti v muzikalu poudarjeno njeno hrvaško poreklo, čeprav tudi Deseniška izvira iz območja, ki danes pripada Hrvaški.

Tako Elizabeta kot Veronika predstavljata razcep znotraj same ženske. Razuzdan in nesposoben tip rabi hladno in organizacijsko spretno prasico, da se mu omogoča udejanjati, ker sam za to ni sposoben. Na drugi strani pa rabi zavetje materinega krila. Ni treba preveč poudarjati, da obe figuri pogosto najde v isti osebi, od koder izvirajo razni love-hate relationshipi. Vendar pa je za družbo ključnejša figura matere z brezpogojno ljubeznijo, saj reproducira način, na katerega se v njej pojavlja zakon in se s tem torej utemeljujejo družbeni odnosi. Friderihu sicer ugaja, dokler mu Elizabeta dovoljuje fukariti se z Veroniko, ko pa se zave, da je nanjo čustveno fiksiran, se ji utrga, in želi to prepovedati.

Tako Elizabeta skrivnostno umre, pri čemer si zgodovinarji niso enotni, če jo je umoril Friderih ali kdo drug. Simptomatično je, da muzikal svoje interpretacije ne ponudi, da je tu prisoten nek premolk, s katerim se konča prvi del predstave, travmo v nezavednem pa zapolni odmor, med katerim se je mogoče alkoholizirati in jesti šmorn. Muzikalu je predvsem važna veličastna simbioza med Veroniko in Friderihom, ki potem sledi, ne glede na to, če je Elizabeto morda ubil Friderih.

Vendar na sceno stopi strašni Herman Celjski, Friderihov foter, ki pa v mitski kompoziciji pravzaprav ne igra konkretnega očeta, temveč abstraktno figuro nekega patriarhata. Mora dati fentati Veroniko, ki se v zaključku žrtvuje za varnost svoje domačije. S tem se Veronika povzdigne v večnost, iz Savinje veje med generacijami prihodnjih zaljubljencev, je njihov zavetnica. Libidalna ekonomija, utemeljena na materinskem nadjazu torej dolgo traja. Elizabetina žrtev je pri tem potlačena.

Od tod je tudi mogoče interpretirati pojav surogatnih zgledov v Sloveniji, recimo kar na primeru feministk. Za pozitiven zgled feministke ne obvelja izobražena, militantna, neprestano – upravičeno – kritična ženska, temveč pogosto malce naivna, precej simpatična, nevedna in v patriarhalne strukture vpeta surogatna figura, ki potlači figuro avtentične feministke.

V muzikal premeteno vpet mit Veronike Deseniške torej ritualno obnavlja idejo neke skupnosti in od tod njegova priljubljenost.

facebook twitter rss

Prikaži Komentarje

Komentarji

Te moti slovenska zgodovina? Jo moramo izbrisati?

A naj odgovorim na to?

Vsaka nacionalna zgodovina ima svoje mite, na katerih se utemeljuje. Tako tudi bosanska ali bošnjaška, da ne bo nesporazuma. To je dejstvo. A bi moral človek izbrisat svoje ledvice? Bi moral človek nehat razmišljat ali analizirat?

Odgovarjam samo enkrat na tako podtikanje.

In upam, da gre v resnici za golo trollanje.

na OBN kanalu maš vsak delovnik od 15. do 17. ure Sulejmana,pa to glej

<3

nadrkan ms prispevek je zanič, kot je tudi dogajanje v Celju. Prazno besedičenje, mletje ene in iste slame, kot že velikokrat predolgo, dolgovezno-2/3 manj bi bilo pogojno bralno tistim trem ogleduhom podobnega .../ plačan po številu besed?ali le drkobesednež po naravi.../ Ime česa je to ms nakladanje- intelektualne kastracije ali le impotence ljubiteljev sklicevanja na žižke, freund/tonarje in p/lacane...

Drgač, tam sem se zmotil, ko sem napisal, da ni razlgoa za Elizabetino smrt - kolikor sem razumel pojasnilo, sem spregledal to, da je šlo za Božjo sodbo. To je tudi zanimivo.

Zanimivo bi bilo primerjati muzikal z Župančičevo Veroniko Deseniško. Ko je bila napisana, je sprožila zelo različne odzive, o njej je pisal tudi Vidmar. Zanimivo pa je morda še tole razmišljanje:

https://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-X27VG8SW

zbrisali ste normalen odgovor, ki ni žalil, to je ponovno vaše-tvoje zrcalo nedoslednosti na xxxx potenco, pustili pa ste bebavo nakladanje, z drkanji pod in nad, z ni ubou itd obogatenim besedilom, ki je čisto trolanje brez poveze s slabo napisanim tekstom, gre za glasbeno a o izvebi, kakovosti petja, glasbe v ms nakladanju niti sledu...

in ne flancat zakaj si brisal, temu niti sam ne verjameš...

in ne flancat zakaj si brisal, temu niti sam ne verjameš...

te je treba brisat če otresaš s čefurji

Res me zanima, kaj je na meni tako privlačnega, da zastopam Velikega Drugega za neke duševno motene histerike.

Ali je tu kakšen stručko, ki bi to lahko analiziral?

to pa je mimo ,neokusno in obrekljivo blebetanje, nikoli nisem "otresal",
ali kakorkoli pomislil na ti. čefurje, ta izraz ni del moje tvarine, ljudi ne prepoznavam po tako bebavih kriterijih , ne tu ne kje drugje. Ti ms pa poskusi z drugačnim ? npr.kaj na tvojem izvajanju je tako neprivlačnega, duševno motenost in histerijo pa raje ne omenjaj po nemarnem... če želiš kdaj kaj resnično vedeti in predvsem biti je prepotenca brezvezna ovira
na poti k - Njemu, do njega ne vodi nič od tega kar se manifestira kot omejeno mnenje, samopotrdilno drkanje tez in antitez, ali katerakoli druga oblika na RŠ ali kjerkoli ...vse so potrošna roba

Kaj je pa zdaj naenkrat narobe s čefurji in ali ni sam MS še nedavno v enem od svojih brezveznih manifestov stopajoč v bran Mimi Mercedes zapisal: "Alternativna kultura je v Sloveniji nacionalna kultura. Laibach in stari punkerji so del prešernovske strukture. Visoka kultura je kultura rocka. Vzpostavi se ob osamosvojitvi kot nekaj, kar se distancira od ljudske kulture balkanskega melosa in marginaliziranih skupin. Je antičefurska, kar kompenzira z liberalističnim vključevanjem pojavov hišnega čefurstva in s tem z apropriacijo čefurske subkulture. Tudi apropriacija je način izrivanja. Legit shit je antirockerski, ker je raperski in traperski. Je antinacionalni, ker je čefurski." ?

brezvezje se ....

trobezljaš, ko se navezuješ na moje krcanje, tam ni niti sledu o čefurstvu, To, da čefurstvo ni del moje tvarine ni vrednostna sodba, je le obrobno dejstvo. Razpravljanje o pojavu je poceni poligon bebavih insinuacij v obe smeri. Je pa v moji naravi, da komentiram kar mi je zateženo in butasto...
npr kar si nakracal ti, je teženje, zakaj moraš citirati ms, kot kak obledel reklamni pano ...besedne driske o čefurstvu nimajo povezave z Veroniko D itd...

Mjuzikl je, sodeč po vsebini, ki jo povzema MS, boring.

Ker podatkov itak ni, so vse interpretacije možne, lahko bi blo tud tkole (v stilu sapunic): Veronika je preračunljiva gold-diggerka, ki spi z možem svoje fevdalne gospe, zanosi in ga zmanipulira v umor in poroko. Žal ne računa na Hermana in zadeva se ne izide. Prej gre tu za razredne razlike - ona je samo ministerialka, Friderik pa pomemben fevdalni gospod, poroke med neenakimi sicer možne, ampak izrazito nezaželene. Takrat ni štela narodnost temveč družbeni status. Itak so bili plemiči na visoki ravni med sabo povezani tudi rodbinsko.

BTW Friderik je bil star 43 let k se je drugič poročil. Kriza srednjih let? A je to obstajalo v srednjem veku? Za modelko ni znano, ker ne vemo datuma rojstva.

Tale ocena je v resnic paradoksalno dobr oglas za mjuzkl.

Tale šmorn ko si ga ti kle napisu, se nebi niti za 1 evro prodal. Niti takim kmetom ko grejo tole gledat.

Moj komentar se nanaša na kometarje, ne na ta zmeden text.

preberi si svoje zadnje skropucalo ...o prejšnjih le to da so zelo mimo minimalnega tandarda umnosti...

tandarda kot kometarji, da bošlažje dojel...

Uredu tekst.

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.