Več perverzije

Recenzija dogodka
19. 1. 2017 - 13.00

Seksualna perverzija (po motivih: David Mamet: Sexual Perversity in Chicago). Režija: Tin Grabnar. Mestno gledališče ljubljansko, Ljubljana, 13. jan. 2017. Foto: Anja Seničar.

 

David Mamet v svoji drami Sexual Perversity in Chicago leta 1974 pokaže, da je perverznost buržoaznega tipa vse prej kot osvobajajoča, čeprav smo v času po seksualni revoluciji. V besedilu namenoma napihne govorne manifestacije seksualnosti do mere, ki omogoča uvid v nesmisel navidezne svobode zahodnega belega človeka. Pri tem uporabi lokalno žargonsko govorico čikaškega delavskega razreda.

Jugoslovensko dramsko pozorište v Beogradu je predstavo po Mametovem besedilu premierno izvedlo leta 1993. Uprizoritev je ubrala pot modifikacije teksta v smeri eksplicitne komedije, ki je bila odlično sprejeta, vsaj glede na ogromno število ponovitev; petstota je bila kar v Chicagu, predstava pa še danes občasno zaživi.

Tekst je pri Mametu sicer usodnega pomena, saj ga strukturira natančno in odmerjeno ter tako narekuje specifično dinamiko izvajanja, potrebno za dosego zastavljenega učinka. Besedilo predvideva 34 prizorov, ki zaživijo tako, da poudarijo fragmentarnost celote, ki jo sestavljajo postopoma. Struktura sestavljanke je namenoma vidna, med ogledom predstave pa si zlahka predstavljamo, da gledamo snemanje filma. Ravno ta modernistični moment je največji izziv za nove uprizoritve, saj se ob soočenju s tovrstnimi klasiki vedno odpre vprašanje, kako in koliko poseči v izhodiščno besedilo.

To vprašanje se izkaže kot največje tudi pri sveži ljubljanski izvedbi v produkciji AGRFT, ki gostuje v MGL. Režiral jo je Tin Grabnar ob dramaturgiji Brine Klampfer. V predstavi igrajo študentki in študenta 4. letnika dramske igre – Tamara Avguštin, Doroteja Nadrah, Rok Prašnikar in Timon Šturbej.

Korektno minimalistično zastavljena scena je s treh strani obkrožena z občinstvom. Ves prostor je ves čas osvetljen, polne zatemnitve so le med prekinitvami oziroma menjavami prizorov. Pretočnost te odprte postavitve občasno zmoti nedoslednost v načinu naslavljanja občinstva, ki je enkrat za četrto steno, drugič pa ne, ne da bi bilo kontekstualno dorečeno, zakaj je temu tako.

Besedilo, tako kot pri izvirniku, izrazito temelji na dialogih, ki potekajo tekoče, igra je sproščena in neprisiljena, čutiti je kolektivnega duha, kar so lepi dosežki mlade zasedbe. Nizajo se prizori v stanovanjih, parku, baru itn., ki se povezujejo v mozaik bolj ali manj intimnih odnosov. Razpre se značilna zahodnjaška problematika hrepenenja po ljubezni in bližini. Čeprav se akterji le bežno in zgolj posredno dotaknejo družbenih okoliščin, je jasno, da je govor o odtujitvi, ki se upravičuje z neskončno skrbjo zase.

Posamezne zgodbe kažejo povsem mainstreamovski straight lifestyle, ki mu je vsak odmik od meščanske vedenjske norme perverzen. Čeprav smo soočeni z inflacijo govorice, nabite s seksualnimi pomeni, se zgolj vrtimo okoli skrupulov, med katerimi izstopa mačistični odnos do ženske. Mamet po svoje beleži dejstva: ženska je znotraj falocentričnega konteksta zahodnega belega človeka zvedena na objekt poželenja, manipulacije in upravljanj; razklana je na vlogo prav tega objekta v vsakdanjem življenju in potrebo po avtonomiji. Moški medtem trpi za posledicami bodisi pomanjkanja samozavesti ali pa patološkega presežka iste. V ozadju tovrstne poenostavitve znakov neenakosti pa je v resnici pojav, ki mu Michel Foucault v Zgodovini seksualnosti reče senzualizacija oblasti: "Užitek se širi na oblast, ki ga preganja; oblast utrdi užitek, ki ga je ravno prepodila." To so, če se navežemo, idealne razmere za nastanek vedno novih "perverzij" oziroma odmikov od zapovedane vedenjske norme.

Uprizoritev je, sledeč Mametovi zasnovi, uspešno pokazala na zagate, izhajajoče iz binarno zastavljenih spolnih identitet, pogrešali pa smo kritičen premik s tega osnovnega izhodišča, določeno širjenje idejnega horizonta, predvsem pa jasno odločitev o tem, kam izvedbo zapeljati v avtorskem ali celo kolektivno avtorskem smislu. Na ravni izjavljanja tako ni pogumnejšega odmika od izhodiščnega teksta, na ravni forme pa ni zgovornejšega zasuka v manj pričakovano.

Če se na dramaturški ravni med premišljevanjem besedila odpira vprašanje, o čem govorimo, ko govorimo o seksu, bi bilo lahko ravno svojevrstno razpiranje tega vprašanja – na ravni geste – ključni avtorski prispevek. V formalnem smislu pa bi, po drugi strani, bilo smiselno poskusiti "razdramiti" besedilo. Beograjska izvedba ga tako ostro stilsko predrugači z odločnim vpletanjem lokalno obarvanega humorja ter neskončnih avtorskih domislic. Ostaja še možnost iti po najvarnejši uprizoritveni poti, ki bi pomenila brezkompromisno upoštevanje Mametove izhodiščne zamisli.

Vse te poti so "pravilne", a nas seveda predvsem zanima izid ustvarjalnega procesa – tisto, kar gledamo, slišimo in doživljamo kot situacijo, iz katere vzamemo natanko tisto, kar nam ponudi. Ali je to zgolj zgodovinska informacija – dosledna izvedba izvirnega dramskega besedila – ali pa raje pogumna intervencija vanj, je stvar avtorske odločitve. V izogib vtisu omahovanja je le pomembno, da je ta odločitev preudarna, morda celo – perverzna.

 

facebook twitter rss

Prikaži Komentarje

Komentarji

ja pa a ni že vse skupaj preveč perverzno? skoz ta perverzija pa perverzija pa perverzija. kva a res ni nič druzga razen perverzije?

sodeč po vašem imenu ste verjetno dobra stokovnjak_inja za perverzno, zato perverzno pričakujem, da odgovore poiščete na bolj perverzen način.

kaj ti bo strokovnjak za perverzijo zdej povedal, da ti nategnem perverzno vse uhlje in oči, ki ti jih je ameriški POP tv napopal in ki jih imaš na tvoji perverzni glavi in ti rečem, da več kot perverzije potrebujemo malo več možganov med politično in družbeno perverzno-neumnimi debilizmi te vaše kulturne redkacije in pa teh nekih gledaliških nebodisigatreba masturbacij. kaj bom zdej hodil v gledališče gledat perverzijo, če pa lahko samo pop-tv pržgem in še kaj za vraga bom šel v gledališče sploh gledat kolektivno množično perverzijo, če pa nisem lačen in imam ob sebi hudo bejbiko, ki mi vsako noč šepeta inovativne perverzije na moje lastno uho in ne pred vsemi temi slovenskimi pionirskimi vojerji. huh.nenad nenad. mislim perverzijo se dela v dvoje ne pa v teatru a ni tko? perverzija v teatru je samo imitacija perverzije. a ni to res logično?

Jaz se pa ne bi strinjala s tvojo trditvijo, zato ker midva z mojim fantom hodiva v gledališče zato, da se obadva naučiva različnih tehnik in zato da lahko uživava zdravo in varno spolno nočno življenje. Zato se je potrebno tudi urit v perverznih domišljijskih nagibih, ki so zelo pomembni za hudomošno igrivost v življenju, sploh če nisi umetnik oziroma igraš samo klasično violino na primer, tako kot jaz.

klasično violino? Ojoj. Jaz hodim v gledališče zato ker se mi ne da več porničev in videoigric nabijat doma. Pa tudi klikat se mi ne da več na Facebook. Še posebno uživam, ko gledam ko se ljudje slačijo na odru. Še posebno, ko je zunaj mraz. Pa tudi, moja sex vikend pička vedno ugasne luč, tako da je ne morem skoz gledat med aktom.

ej a pa so v gledališču tud bejbe s silikoni pa temi silikonskimi žnabli tko k Miša Molk, men so sploh všeč te k majo peroksid na glavi, pa so kao ful oštre pa to. sploh mi je hudo, da imajo te ta nežne tangice, da jih nabijejo vmes v presredek, da potem lahk gledam obe polovici rite pa, da mi dobr se vsede bejba na moj k.

To pa ne bo držalo. Spolnost je res intimna stvar in sploh nima nobene veze z porno filmi. Pa tudi igralci se res trudijo čez cel študij, da končno sprejmejo svojo spolno identiteto. To kar ti omenjaš Max je nizkotno in primitivno. Jaz mislim, da ste vi vsi moški taki kot si ti Max in res moja mami ima prav, ko pravi naj raje poskrbim za svoje prijateljice in postanem lezbijka.

evo, odgovor je na tv-ju, kot več kot pravilno sklepaš. da se jo pa dela le v dvoje, hmm, a si prepričan_a? sicer pa, če je kaj perverzno, je to teater, tako in drugače. pa ne se preveč živcirat zaradi medijev, itak so večinoma perverzni. #bitiperverzenjeleperverzno

OHO. Strup se s strupom zbija.

bi rekel: če serješ slej ko prej do-serješ

cenzura za otroške učke

je moj Žižo? tak sm ga fajn ubacila not v sceno končno.

pa poslušaj model si vice od Žižota o perverznem seksu pa boš vidu da model ni čist gladk

Kaj a Radio Študent je začel izvajat tudi cenzuro med komentarji? Tega si pa ne bi mislila, sem mislila, da bodo to samo policaji začel delat. A pa potem se vam na tej redakciji, če že tako vehementno govorite o perverziji ne zdi morda, da je en vidik objavljanja komentarjev tudi oblika perverzije današnje družbe? A zdej bo pa tu neka prohibicija komentarjev? Huh, tega si pa res ne bi mislila. Morda ne veste, kako zelo primitivna je danes ulica med mladimi, vi pa tu govoričite o nekih filozofskih aspektih perverzije in nekih osebnostih iz preteklosti, ki so morda res pisale neke reči v svojem življenju, ampak če bi si pogledali njihovo življenje, bi zaprepadeno ugotovili, da oni niso brisali komentarje z interneta ampak so recimo... Descartes: klali in lovili ulične mačke, Leonardo da Vinci: delali avtopsijo na pravkar umrlih telesih ...
Mislim, čisto tako mimogrede to omenjam, da se malo začnete zavedati lastne hipokrizije in pa lastne radikalne neopredeljenosti kot tudi se spustite na malo realnejša tla od te pozicije, kamor so vas postavile vaše slovenske mamice. A sem kaj pozabila? Ne, mislim da bo to to.
V mojih časih se je na Radiu Študent vrtel Jonas Ž, pa še na televiziji je bil, vi pa tuki mislite da je perverzno, če vam miške po stanovanju šopajo v vrsti pa take bedarije.

Ali bi torej lahko govorili o sterilizaciji kulture na kulturni redakciji? In opolnomočenju seksualnega diskurza, ki je samopotrjevajoč a se obenem koplje v lastni impotenci dejanj?

LOL. Ljubljanska scena ima 2 opciji. Ena so antidepresivi. Druga je prekomerno žretje.
Jaz na primer furam drugo opcijo in tako vsaj poskrbim, da se mi salo trese na vsakem koraku.

No končno malo resne diskusije. Poglejte fantje jaz res trpim s tem slovenskem parlamentu. Svoje čase sem se res zabavala, ok, sicer sem bila na minimalcu, ampak sem vsaj igrala Kurbo v Gledališču Glej pod režiserko taktirko Mareta Bulca po hrvaški predlogi dramskega teksta. Zdaj pa vse kar mi je preostalo v življenju je, da se igram malo v tej politični sceni. Pa še ta Cerar, ki me res dolgočasi, pravzaprav me dolgočasijo vsi v tem parlamentarnem multipraktiku, res bi si želela malo več akcije v življenju, še posebno sedaj, ko se vse snema in predvaja tudi po televiziji za širše ljudstvo. Razmišljam, če bi mi kdo lahko napisal kak scenarij, da bi recimo kaj spržila tam na govorniški areni. Mislim, ok, recimo psa ne bi mogla ravno secirat v parlamentu, morda bi bilo to res preveč vampirsko, čeprav sem pomislila tudi na to, ampak kaj bi se pa dalo a ne? No, dejmo fantje malo v akcijo stopit, pa malo nabacite kakšne konkretne ideje, ne pa da te miške gledate poskakovat in iskat sirčke po kotih kleti, zdaj smo pač v drugih časih, smo v letu 2017, če vam še ni prišlo.

Kaj torej predlagaš Violeta? Razmišljal sem o dramski predlogi *Šimpanzi versus Vamirji*. Kako se ti dozdeva to? O demokraciji pač ne moremo več govorit, čas je, da odprto začnemo govorit o korporativnem absolutizmu. Potrebno bi tudi narediti čistko med hordo teh novinarjev, ki blejejo eno in isto uspavanko. Evropska Unija itak diktira vse, tako da celo slovenski parlament je kot neke vrste lokalna farsa, ki cuza denar od davko plačevalcev, istočasno pa halucinirajo v navadi, da nekaj počnejo v javno dobro. Hm, kako bi se to dalo speljat? Mogoče bi se dalo tudi najeti gasilce, da bi prišli v parlament in dostavili zadostno količino vode v ksihte teh vampirjev. Mogoče bi razobesili po celem parlamentu česen in pa privlekli noter velik lesene križe. Misliš, da bi to delovalo?

Kaj pa če bi nastavili vibratorje v parlamentarne stolčke? Ali pa nakapljali kakšno posebno snov v kave parlamentarcev, da bi se počutili res ogrožene in bi spodbodli njihove paranoidne motnje? Dalo bi se na primer tudi nastaviti olupke banan po celih hodnikih ali pa v straniščih nakapljati strupene pripravke, ki bi jih spodbudili, da bi začeli holistično razmišljati o lastnem propadu. Potem bi lahko tudi jim pokradli računalnike in telefončke, jih torej slekli do golega in naredili cel horor movie v parlamentu. Joj kako bi se zabavali, kao a veš, PANIKA pa to, vesoljčki nas napadajo pa to. Horda ljudstva je obnorela. Uau, kakšna zabava bi šele to bila.

Kdo to piše? Vse vas bom polovil. Na vas bom naščuval vse mravljice, ki vas bodo grizle v ušesa, samo počakajte. Že tečem.

Ma ja, jaz to itak že skoz govorim. Sej te Kombinatke so čist kul pa to, za upokojence sploh, ampak akcija je drugje a ne. Lahko bi na primer najel kakšne brazilke al pa kubanke, da bi iz moških politikov v parlamentu naredile seksualne sužnje, da bi jih ponoči bičale, zjutraj bi si pa nabacil kravatke za v parlament. To bi bila res velika avantura, te brazilke in kubanke bi jim potem kradle vse informacije, skenirale njihove smmart telefone in jim prale možgane s toplo vodo. To bi po mojem mnenju pač bil višek korektnosti. Kar naenkrat bi se začele dogajat povsem nepojasnjene zadeve, reda bi bilo konec in predstavniki parlamentarne demokracije bi se končno začeli malo več zabavati v svojem monotonem življenju. Zihr so tudi vsi fizično aktivni dovolj, da bi lahko parirali recimo brazilkam sploh, četudi kubanke so tudi zelo napredne.

Kakšna nedomiselna zajebancija se tu dogaja. Jaz rada umešam jajčka na oko, potem pa tudi rada spoham slovenske kranjske klobasice za moje pikolinčke. Ljudem v parlamentu je treba samo nakazat pravo pot, meni se zelo smilijo, vsi jih žalijo in se šalijo na njihov račun, ubogi papalinčki pa sploh ne vedo kaj se dogaja. Mogoče bi bilo potrebno za parlamentarne člane uvesti dodatno zdravstveno zavarovanje, tudi socialna pomoč bi bila lahko v planu. Predvsem pa se mi zdi, da je potrebno poskrbeti za psiho-somatsko svetovanje in jim v prostem času nuditi kar največ podpore, da se bodo lahko zvlekli skozi te težke krizne čase. Namreč ni tako lahko, ko ti vsako jutro zvoni budilka in sploh ni lahko ko imaš zagotovljen mesečni dohodek. To so zelo stresten in obremenjujoče stvari v življenju. Ves čas so postavljeni pred sodišče izbire, pa tudi slikajo jih in jih kažejo na televiziji. To je zelo velika preizkušnja v življenju, ki jim marsikdo ni kos. Zato tudi naš zunanji minister, gulikoža Erjavec rad po francosko govori, ko se druži zunaj z ljudmi svojega kova, namreč če ti kdo vsak dan dovaža zrak iz ust upokojencev se ti v življenju začnejo dogajat zelo razburljive stvari. Prav tako pa veliko upokojencev se obnaša po luni, tako da ga kličejo na njegov mobilni telefon tudi ponoči in zelo zgodaj zjutraj. Mislim, res pogovorite se raje s kom, to so res neprecenljivi momenti francoskega rogljičkanja.

Simona to si pa čist mim udarla, itak zdej smo že v igri, ravno dons sem čital člank u Mladini, zdej bomo se šli novo igrico, ta male bomo dal na cevke, pa jim spuščal kri ven po cevkah še preden dorastejo in bodo godni za repodukcijo in to kri bomo potem dovažal upokojencem v žile. to bo šus za našo družbo kot tudi za vampirski parlament in politiko kapitalizma. to bo zdej Trump uredil, ravno včer sem gledu kako seksapilno pozicijo je bjondi patka igral in kako slovesno se je držal. ves čas so govorili o *wisdom* in gledali gor v zrak, kao zdej bo *ona* ta *wisdom* pršla od gor in jim dala svežo kri direkt u žilo pa to. tako da tudi psiho-somatsko svetovanje ni več nujno potrebno.

Točno to ja, to smo mi z Laibachi razmišljal. Lahk bi ta malim lulčke utrgal, pa jih dal v špirit na razstavo hibridne sodobne umetnosti *human genome* pa to. A? a to bi šlo mislte?

ahm. to je torej nova zdravstena reforma če se ne motim a ne?
No, sej ni švoh, dal bi se to narest. Sam ta male je treba polovit.

No vsekakor me res iz srca veseli, da smo prišli do simbioze, medgeneracijskega razumevanja in učinka vseživljenjskega učenja. To so zelo pomembne direktive Evropske Unije, in mi kot zavestni Evropejci moramo sprejemati vestno in pošteno vse naše dolžnosti in obveznosti tega diskurza. Vsaka čast tej redakciji in možnosti izmenjave mnenj.

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness