... in nothing we trust ...

Oddaja
24. 2. 2022 - 23.00

V tokratni oddaji se bomo podajali v zvočno materijo in materialnost klarineta, v zvenu in šumu pomnoženega v duetu in triu ter ujetega v kompoziciji, ki zvočnost peljeta v spremenjene realnosti znotraj zvočnega prostora.

Argentinski skladatelj, pianist, zvočni umetnik, profesor in raziskovalec GABRIEL PAUIK prihaja iz Buenos Airesa, kjer smo ga spoznali predvsem najprej kot pianista in aktivnega improvizatorja z rastočo mednarodno prepoznavnostjo znotraj kroga tedanjih argentiskih improvizatorjev, kot so Lucio Capece, Sergio Merce, Diego Chamy in drugih. L. 2006 nas je presenetil z odlično elektroakustično skladbo Res extensa, izhajajočo iz zvočne intsalacije, pretvorjeno v elektro-akustično magnetofonsko kompozicijo, ki v svoje telo skrbno umešča različne plasti raznolikih zvočnih registrov, ki jih nato sooča, poleg postavlja in uporablja prijeme superpozicije v kompoziciji. Zvočni registri se nanašajo na naše vsakdanje zvočno okolje; marginalne zvoke iz električnih naprav, iz analognih virov, terenskih posnetkov, ozvočenih mikrofonov, digitalnih napak in zamikov in posnetkov hrupa mašin. Z njo je Paiuk dobil nagrado Gaudeamus in se preselil na Nizozemsko, kjer kot skladatelj, profesor in raziskovalec deluje še danes. V vmesnem času se je uveljavil kot skladatelj, ki ga zanima raziskovanje potencialnosti in materialnosti zvoka ter njegovih spreminjanj znotraj različnih registrov, medijev in procesov mediacij ter vplivanj in kreiranj naše percepcije. Po daljši diskografski odsotnosti smo pred kratkim pri založbi Another Timbre dobili dobrodošel pregled njegovih skladateljskih del, nastalih med l. 2005 in 2019, v obliki plošče, naslovljene Adjacent Sound. Časovni razpon kompozicij nam ponuja dober vpogled v njegovo razvijajoče se kompozicijsko telo, mi pa se bomo danes osredotočili na najstarejšo skladbo za trio klarinetov iz l. 2005 Cuando ya no importe v izvedbi članov nizozemskega ansambla za sodobno glasbo Ensemble Modelo62. V njej skozi troglasje klarinetov Paiuk vešče premešča registre šuma, tona, alikvotov in harmonij, v katerih je prepišnost, šum diha izpostavljen kot materialnost zvena, nosilec, podstat, tista meja, kjer se nato spreminja zvočna materija, iz nje vznika, se prepogiba, šumi, zveni in vstopa v različne zvenske glasove in relacije. Skladbo Paiuk posveča urugvajskemu pisatelju Juanu Carlosu Onettiju in njegovi sposobnosti v jeziku zajeti skrajno minimalistične premene v vsakdanu, ki spreminjajo našo realnost in dojemanje le-te. Ta subtilnost premenjanja je v skladbi silovito zajeta v njenem sicer mirnem in tihobnem toku.

»In Nothing I Trust« bi lahko rekel ob rednem spremljanju berlinskega dua klarinetitov THE INTERNATIONAL NOTHING, ki ga tvorita znana berlinska klarinetista, improvizatorja KAI FAGASCHINSKI in MICHAEL THIEKE. Duet sta osnovala že l. 2000 in se skozi šest plošč in številne koncerte preko začetnih improvizacij spustila v intenzivnejše komponiranje, ki poteka empirično, ob igranju in predvsem poslušanju, ne pa že preko vnaprej zastavljenih idej in zasnutkov. Komponira se torej s spominom, gestami in poustvarjanjem le-tega preko zvočnega zapisa. Pri tem sta Fagaschinski in Thieke ustvarila prepoznavno zvensko govorico, ki zvensko in harmonsko vedno sloni na večglasjih in harmonskih pulziranjih, dolgih tonih in pretanjenih piših ter uporabi razširjenih tehnik igranja in skrajnem drobnosluhu, preko katerega utelešeta različne psihoakustične učinke v zvenski materiji. Na plošči In Doubt We Trust iz l. 2018 sta prvič utelesila daljšo kompozicijo, v kateri imenitno osredinjata njun subtilni zven in piš skozi tišino, premolke, harmonska sozvočja, psihoakustične fenomene in šume. Obenem ohranjata vso krhkost, občasno prečeno s hrapavostjo, intenzivnostjo in zgoščanjem zvena, ter svojstveno toplino, skozi katero včasih pronicajo zasenčene, nakazane, slutene melodije. Nova plošča, izdana pri japonski založbi Ftarri, je zopet z njunim odličnim smislom za ironijo naslovljena Just None Of Those Things in je nastala v intimnem okolju stanovanja v Berlinu, ki ga pozimi ogreva peč. Skladba je spet tekoče prelivanje različnih zvenskih epizod, skozi katere dvojec vstopa v različe ciklične sekcije, fraze, motive, teksture, v mikrozvočnosti, ki jih nato mojstrsko v dlakocepski, a minimalistični maniri pregiba in prekriva, ustvarja nežna pulziranja, ritmiziranja, drsenja in »iz nič ustvari vse«; zvensko bogat in raznolik zvočni svet...

Playlista:

1.) CUANDO YA NO IMPORTE - GABRIEL PAIUK
2.) JUST NONE OF THOSE THINGS- THE INTERNATIONAL NOTHING

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness