... nothing is real ...

Oddaja
2. 12. 2021 - 23.00

V tokratni oddaji bomo še enkrat več prisluhnili nekaterim svežim izdajam z več muzike in manj besed, obenem pa jo posvečamo včeraj preminulemu velikanu sodobne in eksperimentalne glasbe ALVINU LUCIERJU, ki je v mnogočem subtilno vplival tudi na glasbo drugih ustvarjalcev nocojšnje oddaje. Vanjo bomo vstopili z norveško-italijanskim tolkalsko-elektrofonskim duom, ki ga tvorita INGAR ZACH, naš stari znanec tudi z domačih koncertnih odrov in italijanski tolkalec MICHELE RABBIA, ki je dejaven na sodobni jazzovski in improvizatorski sceni tako v Italiji kot na mednarodnem področju, med drugimi tudi z izdajami pri založbi ECM. Zach in Rabbia sta prvič sodelovala l. 2019 na plošči [so-nò-ro], letos pa je pri Sofa Music izšla plošča Musique pour deux corps, na kateri svoj tolkalski arzenal dopolnita z elektroniko, slojenjem zvoka in montažo, ki nas pelje v osupljivo polje nekje med sodobno elektroniko, sodobno tolkalsko glasbo, konkretno glasbo, ambientalo in celo postrockom, saj mestoma spomnita celo na Radian. V enajstih skladbah tako vešče premeščata meje med ritmom, pulzom in njuno dekonstrukcijo in razpršenim zvenom, vnosi šuma, barv in tekstur, odmeva in reza, ki resonirajo in plešejo ob udarcih in drgnjenjih številnih materialov, površin in predmetov. Prisluhnili bomo trem skladbam Proprioception, Typology in Les Traite des Couleurs.

Ostajamo v delno tolkalskem miljeju, ki se subtilno vije iz skrajno minimalistično zasnovane nove elektronske glasbe enega tej oddaji najbolj ljubih ustvarjalcev, GIUSEPPEJA IELASIJA. Slednji je po krajšem zatišju nedavo izdal dve plošči. Prva je solistična elektrofonska its appearance, reflected by three copies, ki je izšla pri založbi 901 Editions, druga pa duo z berlinskim elektrofonikom in zvočnim umetnikom ANDREWOM PEKLERJEM. Ta pod naslovom Palimpsest odstira zvočno prepisovanje, prekrivanje, obdelovanje, združevanje in slojenje skupnega materiala, sestavljenega iz elektrofonije, posnetkov, zvočil in glasbil, nastalih prek improvizacij in nato postopoma pregnetenih, preoblikovanih in zastrtih, vnešenih v geografski milje različnh krajev, po katerih skladbe nosijo naslove in ki predstavljajo svojstvene usedline, sledi spomina. Ielasi, izvorno stunar, v zadnjem desetletju sam ali v sodelovanjih, ustvarja povsem samosvojo minimalistično konkretno godbo, ustvarjeno s kasetniki, zankanjem in zvočenjem predmetov, glasbil in procesov ter sintetizatorji zvoka, vinilnimi ploščami, magnetofonskim trakom in kasetniki, ki se imenitno stapljajo v zvočnost na razcepu minimalističnega duba, sodobne elektrofonije in stare elektroakustične godbe. V njej uteleša zvok izbranega materiala v ritmične in zvenske miniature z izjemnim smislom za zvok, za preskok iz ritma v teksturo in nazaj ter zameglitvijo obeh komponent. To stori s skrajno minimalističnimi sredstvi, kot v zanj značilno peti, nenaslovnjeni skladbi s solistične plate. Zvočna slika plošče Palimstest pa je bogatejša, samosvoja konkretna glasba, ki se ozira tudi po določenih žanrskih referencah, denimo ambientalne glasbe, a ohranja lasten značaj. Pekler je idealen partner, delujoč z vzorčenjem zvoka, elektroniko, terenskimi posnetki in obdelavo različnih glasbil in zvočil. Skozi slojenje in zankanje Ielasi in Pekler tvorita svojstven aritmičen minimalizem, ki mu bomo prisluhnili v skladbi Paros.

Med zven, razpet v razširjenem harmonskem polju, in pulz, ritem nas pelje tudi ameriško-francoski dvojec, baziran v Berlinu, BRYAN EUBANKS in XAVIER LOPEZ, ki sta letos pri založbi Sacred Realism povila skupno ploščo Natural Realms. Dvojec že več let snuje skupaj, sam sem ju enkrat v živo ujel v Berlinu, letos pa sta že povila super ploščo z glasbo za dva sintetizatorja zvoka ameriške skladateljice Catherine Lamb wave/forming (astrum). Tudi njun duo v lastni glasbi ohranja zasledovanje različnih harmonskih fenomenov in nians, a k temu dodaja perkusivno komponento. Poleg elektronike dvojec glasbi dodaja pulz tolkal in zven sopranskega saksofona, ki harmonskemu sistemu, ki bazira na naravnih uglasitvah in izhaja iz skrbnega zvočenja povratnih zank – feedbacka, doda dodaten sloj dolgih tonov in pulzov, ki se prepletajo z vijočimi harmonijami, tonskimi arpeggii, oscilacijami in teksturami. Prisluhnili bomo skladbi Realm 2.

Včeraj nas je zadela novica, da je preminil eden največjih v polju sodobne in eksperimentalne glasbe, ameriški skladatelj ALVIN LUCIER. Lucier je bil izjemen, skrben raziskovalec in sledilec zvoka, njegove prisotnosti v prostoru in fizičnih komponent vibracij in valovanj v zraku. S tem pa je predhodnik celi vrsti mlajših snovalcev zvoka, ki danes ustvarjajo v med polju elektro-akustične glasbe. Mehke resonance elektronskega in akustičnega, prepletanja in motnje, skladnost in neskladnost, porazdelitev v zvočnem spektru, feedback in oscilacije, čisti toni oziroma sinusoide in podaljšani toni akustičnih glasbil so sestavni del njegove glasbe. Glasbe, ki se razpenja med fenomenologijo zvoka, med raziskovanje naše percepcije zvoka, seže v polje znanosti in lucidne konceptualnosti, a hkrati vedno ohrani svojstven poetičen pečat, osebni podpis izjemnega ustvarjalca, katerega glasba, ideje, raziskovanja bodo še dooolgo resonirala. Poklanjamo se mu in ga pozdravljamo na njegovi pot v večnost s prisluhom dvema inštrumentalnima skladbama iz 90. let prejšnjega stoletja. Prva je klavirska skladba Nothing Is Real, njegova klavirska »predelava« skladbe Strawberry Fields Forever legendarnih The Beatles, ki jo Lucier razstavi v posamične resonančne tonske grozde, jih resonančno ojača z mikrofonom v notranjosti klavirja in jih razprostre v prostor. Obenem jih snema in nato v drugem delu posnetek predvaja iz majhnega keramičnega čajnika, skozi katerega ga še dodatno modulira in se poigrava z makro in mikro resonančim prostorom zvena. Nothing Is Real je ena redkih Lucierjevih skladb, ki sem jih izkusil v živo v izvedbi pianistke Margareth Leng Tan v Bologni na festivalu Angelica, mi pa jo bomo slišali v izvedbi pianista MATTHIASA KAULA. Sledil ji bo Lucierjev godalni kvartet iz l. 1994, skladba Dissaperances v izvedbi znanega kanadskega godalnega kvarteta BOZZINI, ki jo je letos zabeležil na plošči Lucierjevih godalnih kvartetov Navigations. V njem tli tista genialna skromna preprostost, ki nas pelje v samo srčiko zvena in njegovo kompleksnost, ki se v pričujočem godalnem kvartetu razpre skozi ponavljajoči dolgi ton, ki se med godali množi, zamika in le rahlo spreminja, v teh odmikih v frekvenčnem polju pa zvenijo harmonski odtenki, odmiki, trki in pulziranja, ki navidezno statičnost zvoka nežno razburkajo. Lucier nam je marsikaj razkril v zvoku, zato prisluhni...

Playlista:

1.) PROPRIOCEPTION- INGAR ZACH & MICHELE RABBIA

2.) RIVERS IN REVERSE- INGAR ZACH & MICHELE RABBIA

3.) LA TRAITE/‘DES COULERS- INGAR ZACH & MICHELE RABBIA

4.) 05- GIUSEPPE IELASI

5.) PAROS- GIUSEPPE IELASI & ANDREW PEKLER

6:) REALM 2- BRYAN EUBANKS & XAVIER LOPEZ

7.) NOTHING IS REAL- ALVIN LUCIER

8.) DISSAPERANCES- ALVIN LUCIER

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness