... pokrajine...

Oddaja
23. 6. 2022 - 23.00

V tokratni oddaji se podajamo v tiho odzvanjajoči harmonski prostor kvarteta kontrabasov, v vmesni prostor med zunaj-znotraj, med zvokom in misiljo, refleksijo terenskih posnetkov in v fizični prostor odra v Španskih borcih z mednarodnim improvizatorskim triom pretanjene zvočnosti.

BRYAN EUBANKS je kot improvizator, skladatelj in zvočni umetnik aktiven že od l. 2001. Piše glasbo za soliste in manjše ansamble, za akustična in elektronska glasbila ter računalnike in za večstezna zvočna okolja. Njegova dela imajo večkrat tudi prostorsko in instalacijsko naturo. Eubanks je izvorno sopranski saksofonist, ki pa v svojem ustvarjanju posega tudi po elektrofoniji. V zadnjih letih njegova glasba zahteva subtilno igranje in umeščanje zvoka, šuma ter zvena vanj in hkrati gradi intimno atmosfero, ki se zajeda tudi v medigro tonov, šumov in frekvenc ter v polja naravnih uglasitev in razširjenih harmonskih prostorov. Eubanks tudi kot skladatelj na novi plošči For Four Double Basses, izdani pri švicarski založbi INSUB, ohranja osnovne estetske premise o minimalnih, skrajno subtilnih premenah v zvoku. Gre za kompozicijo iz l. 2013 za kvartet kontrabasov v odlični in skrajno občutljivi izvedbi štirih znanih basistov: KOENA NUTTERSA, ANDREWA LAFKASA, JONATHANA HEILBRONA in MIKEA MAJKOWSKEGA, ki jih odlikuje mehak dotik, skrajna potrpežljivost in drobnosluh, v katerega nas s svojo zahtevo po čimbolj tihem izvajanju prestavi tudi glasba sama, sestoječa iz repetitivnih ciklov odprtih harmonij, prelivanju alikvotnih tonov, odzvenevanj v prostorih tišine in vmesnih barvnih prelitij, kjer je skorja harmonija, tišina pa sredica.

Vsaka nova plošča japonskega zvočnega umetnika in enega najbolj intrigantnih ustvarjalcev v polju t. i. terenskih posnetkov TOSHIYE TSUNODE predstavlja mali praznik za pričujočo oddajo. Tsunoda skoznje razpira komaj slišne zvočne fenomene in prostranstva, preizprašuje polje samo in našo percepcijo, obenem pa je eden redkih, ki nas postavlja v vmesje, v razmerje med zunaj-znotraj, med zunanjim fenomenom in njegovim doživljanjem, notranjo refleksijo, v polje psihičnega in fizičnega odziva telesa. Tsunoda se v zadnjih delih vedno »uprostori« v samem polju, se »subjektivizira« in to vprašanje intrigantno prenese tudi na samega poslušalca. Z novo ploščo Landscape and Voice, izdano pri Black Truffle, nas pelje v ta raporek skozi prepletanje terenskih posnetkov, šumov okolice in govorice, samoglasnikov, ki se intenzivno zgoščajo v fragmentarnih glitchih in svojstveno nosijo vso intenzivnost momenta prelitja zvoka med afektom in miselno refleksijo, zgoščajo nas v šum med koncepcijo in (pred)pomenskostjo, v polje med zunanjostjo pokrajine in intersubjektivnim poljem notranjih glasov. V tem polju bomo prehajali v skladbi At The Port

Grško-skandinavski trio LOOPER sestavljajo trije prekaljeni improvizatorji, grški čelist NIKOS VELIOTIS, švedski pihalec MARTIN KÜCHEN in norveški tolkalec INGAR ZACH. Skupaj so v svoji skoraj dvajsetletni karieri povili štiri plošče, med katerimi je na plošči Mass iz l. 2007 z njimi sodeloval tudi znani britanski pianist John Tilbury. Njihova glasba nosi subtilnost in teksturalen pristop, ki se zliva v dromljajoče tkivo, ki odzveneva v temačnem dromljanju, zamolklih piših in zvokih saksofonov, radijskih interferenc, dolgih tonih zvočno ojačanih strun violončela in v plasiranju rezkih in mehkih zvenov tolkal in metalofonov. V tej luči so zazveneli tudi na odru Španskih borcev l. 2014 na festivalu Neposlušno, pred kratkim pa je v arhivski seriji digitalnih izdaj britanske založbe Scatter pod naslovom Ljubljana izšel zapis tega koncerta, ki ga je zabeležil Iztok Zupan. Njihov nastop je v recenziji kolegica Ina Puntar pospremila s slednjimi besedami: »Zvok zasedbe je minimalističen in se, kot par drugih na festivalu, ukvarja s tišino in detajli, ki se zgodijo vmes. Ne bi mogli reči, da je bila zasedba atmosferična, saj se je preveč dogajalo, a kot nekako pod površjem. Looper poslušalca prisili, da resnično posluša, in če se ne upira, tudi sliši. Sliši neizmerno globino zvoka, na primer globino človeka, ki miruje, a se v njem vseeno odvija neskončno procesov, na katere nas Looper opozorijo. Izvrsten koncert in prava poslastica za konec festivala.«

Playlista:

1.) FOR FOUR DOUBLE BASSES I. - BRYAN EUBANKS
2.) AT THE PORT- TOSHIYA TSUNODA
3.) LJUBLJANA (excerpt)- LOOPER

 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness