Cankarjev torek: Powertrio + Širom

Recenzija dogodka
14. 1. 2016 - 14.30

Klub Cankarjevega doma, 12. 1. 2015

 

Pretekli torkov večer je v Klubu Cankarjevega doma potekal s precejšnjim poudarkom na sveži diskografski izdaji sorazmerno svežega domačega tria. Samo Kutin in Ana Kravanja imata to 'srečo', ki sta si jo sicer naprtila kar sama, da lahko nekoliko imenitnejše odre zasedeta s kakim od svojih dostopnejših projektov, kakršen trio Širom zagotovo je. A nič manj intriganten, četudi nekoliko manj svež, ni bil prvi trio minulega večera, ki vendarle zagode precej drugače. Da med obema nastopoma sicer ni bilo nekega ostrejšega reza, pa ne gre pripisati toliko njuni sorodnosti kot neki podrobnosti, ki bi jo opisali z izposojeno sintagmo estetskega filtra. Izposojenka je v izvirnem kontekstu opisovala napetost odprtosti improvizirane, neidiomatske igre in strukture pesmi, v katero se kljub navideznemu paradoksu prva vendarle vformi. Tokrat pa jo pisec uporablja za opis precej ohlapnejšega druženja zvočne intiutivne abstraktnosti in hkratne zaokroženosti v formi. Torej nekakšna neumestljivost in všečnost hkrati – a pri obeh triih na precej različna načina.

Powertrio sestavljajo ljubljanski znanec in pogost gost bolj kinoušesnih form, Eduardo Raon s harfo, Joana Sá za klavirjem in Luís José Martins s kitaro – vsi trije z dodatki zvočil in elektronike. Pišočemu je šele nekako močno proti sredini njihovega nastopa kapnilo, da pravzaprav prisostvuje, vsaj v tehničnem oziru, strunarskemu triu, kar omogoča izmenjavo in prelivanje vlog. Oboje na taki ravni, da umirjenost, tihozvočje in minimalnost njihove igre pravzaprav zakriva živahno dogajanje, ki izstopi ob igri v živo. Če je prvo poudarjeno ob aktualni plošči tria, Di Lontan, pa je drugo izstopilo na njihovem nastopu, ki je do zvočnega posnetka zarisal kar konkretno distanco. Igra, ki bolj kot na tehniko stavi na zvočnost, torej na učinek, se že na posnetku poigrava s počasno gradnjo napetosti, ki obledi v nekakšnih zvočnih meditacijah. A v živo si je trio privoščil kar nekaj ostrih sunkov in zarezov v nežno zamaknjenost. Bodisi so bili to kitaristovi nenadni bučni strunski streljaji, pianistkini hipni grozdi ali harfistovi elektronski šumi, vse skupaj je opozarjalo na stalno napetost igre, ki je vdirala v sicer zelo počasno stopnjevano zvočno umirjenost. 

Širom uporablja drugačne pristope. Trojica, ki jo poleg Kutina in Kravanje sestavlja še Iztok Koren večinoma z bendžem in tolkali, sicer vpelje brnenje, ritmičnost, stopnjevanje in repeticijo, a vseeno skozi trajanje to zapelje v neko teže opredeljivo komponirano formo. Da lahko avtorska glasba zveni precej ljudsko in tradicionalno, četudi ne znamo povedati, na katero ljudstvo in tradicijo naj bi se nanašala, nas je pred leti naučil že Bratko Bibič. A kar trio Širom še dodatno opredeljuje, se zgodi na ravni forme. Sicer se zdijo nekako razpeti med zvočno abstraktnejše momente, ko se poigravajo z drobnimi frazami ali zamolklim godenjem, v katerem se ravno tako lahko spremenijo v strunarski trio. Drugi moment je precej bolj konvencionalen in je dobil na koncertni izvedbi nekoliko naučen pridih, ko gre bodisi za brenkajoč uvod v Trilogijo ali hipnotično dvoigro kalimb. Kar oboje zaobjema, so pesemske strukture. Te večkrat zvenijo kot mali kolaži in vzdržujejo ravnotežje med nekako rockovsko igro napredovanj in zastojev ter dromljanjem in zgubljanjem v zvočni zamaknjenosti. Podpisanemu pa se je zdel tak način vsaj na koncertu tudi nekako razdvojen: na eni strani zanimivejši drobci, kot je sama igra, bodisi zaradi zanimivega ritma ali instrumentalne kombinacije; na drugi strani gotovost pesemskega napredovanja, ki je sicer nepredvidena in nenavadna, a ima tudi rahlo hipnotičen učinek, ki zabriše omenjene privlačne fragmente.

 

Avtorji: 
Kraj dogajanja: 

facebook twitter rss

Prikaži Komentarje

Komentarji

please the usual

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.