Magowie: Zmiana czasu

Recenzija izdelka
20. 3. 2023 - 19.00

Instant Classic, 2022

 

Tokrat v Tolpi bumov potujemo po pejsažih nove poljske freejazzovske plošče z naslovom Zmiana czasu oziroma Sprememba časa, debitantskem albumu varšavske štiričlanske zasedbe Magowie, ki že z imenom, v prevodu iz poljščine Čarovniki, v nas vname vprašanje: le kaj nam bodo pričarali?

Album Zmiana czasu je izšel decembra lani pri neodvisni krakovski založbi Instant Classic. Ta že vrsto let bogatí čislano poljsko podtalno glasbeno sceno, ki se še danes utrjuje v uporu proti kulturni politiki vladajočih v državi. V zadnjih desetih letih je založba pripomogla predvsem k izdajam številnih poljskih glasbenih pustolovcev, med njimi denimo jazzovsko-postrockerske zasedbe ARRM, ki jo sestavljajo bivši člani metal zasedbe Thaw. Drugi prepoznavni projekti pod nalepko Instant Classic so tudi rock zasedba Lonker See in eksperimentalno-jazzovski duo Wacława Zimpla in Kube Ziołeka, osrednjega člena kolektiva Alameda, nekdanjega varovanca založbe, ter postsludgerska zasedba Merkabah in rockerski duo Wild Books. Soustanovitelj slednjega je Grzegorz Wiernicki, kitarist in altovski saksofonist zasedbe Magowie. 

ARRM, Spaceslug, Cult of Erinyes, Black Tundra, Lazy Legs, Sartegos, Warmduscher, 65daysofstatic
 / 11. 1. 2020

Z dolgoletnim glasbenim ustvarjanjem si je Wiernicki pridobil vrsto raznolikih izkušenj, ki jih vseskozi razvija. Če so skladbe zasedbe Wild Books temeljile na kombinacijah postpunka in psihedeličnega rocka v garažni estetiki, je v zadnjih nekaj letih Wiernicki opustil takšen stil glasbe, a v ustvarjanju bolj ali manj ohranil lo-fi pristop, predvsem z uporabo stare avdio opreme za snemanje in obdelavo analognih zvočnih zapisov. Leta 2020 je s tolkalcem in improvizatorjem na tolkalih Michałom Kasperekom zasnoval duo W:OW z le eno kratkometražno free jazz izdajo. Na tej plošči slišimo karakteristike zvoka in načina igranja, ki sta postala osnovi za ploščo Zmiana czasu. Kasperek je poleg sodelovanja z Wiernickim sodeloval tudi v zasedbi Mutantz z basistom Filipom Fifko Karczmarczykom in pihalcem Michałom Małoto, z glasbenikoma, ki sta naklonjena svobodni improvizaciji. Ustvarjalci so pozno v letu 2021 projekta W:OW in Mutantz združili in sestavili zasedbo Magowie.

Prvo dolgometražno izdajo novonastale skupine Magowie z naslovom Zmiana czasu zaznamuje prepoznaven jazzovski zvok. Ta se skozi večino albuma prepleta z raznimi dodatki elektronsko pridelanih zvokov, ki so uporabljeni kot podstat ostalemu ansamblu. Zasedba je tako nekakšna skupina likov, ki posamezno odigrajo svoje vloge manjših iger, obenem pa v disharmonični zvočni celoti sodelujejo eden z drugim. Tu in tam se sklenejo v točkah, s katerimi skušajo ohraniti poslušalčevo pozornost in razjasniti to predstavo in glasbeno sporočilo, ki ga občuteno podajajo skozi neprestano improviziranje in razvijanje, poglabljanje vloge glasbila v igri. 

Na koncu je z glasbo prav zrcalno kot s politiko, srčno umje
 / 12. 4. 2020

Uvodna skladba Rzut Dyskiem oziroma Met diska ploščo odpre z drznim in turbulentnim poletom preko nemirnega bobnanja in stalno premikajočega se saksofona, ki se poskuša izpostaviti, a pade nazaj v ozadje, od koder se je pojavil. Slišimo ga v spremstvu kitare, ki celoti doda raznobarvnost, pod obema pa stoji neprenehoma ponavljajoča se basovska linija, ki z enostavnim rifom vzdržuje ritem. V prvem delu albuma se po uvodu zgodi spust v zvočno podzemlje, polno globokih odmevov in tesnobe, ki jo povzroči ali v celoti uporabljen set tolkal in bliskovito bobnenje ali pa njegova zamejena prisotnost. Denimo v skladbi Skazani na free-jazz (reprise), ki strmi nazaj k prvemu objavljenemu improviziranemu delu zasedbe Magowie s podobnim naslovom, a nekoliko drugačno zasnovo in otožnejšim podtonom. Peta, naslovna skladba, ki zaključi prvi del albuma, dovršeno zmogljivost zasedbe pokaže v vrhunski luči, ko glasbeniki izrazijo pristno medsebojno dinamiko in komunikacijo med glasbili in tudi znotraj celotnega aranžmaja plošče Zmiana czasu.

Instrumetnalni post-sludge psihedelične naravnanosti z občasnimi ekskurzi tudi v bolj avant območja ...
 / 20. 10. 2014

Prehod na drugo stran plošče zaznamuje hladnejša zvočna pokrajina, v kateri smo sprva priča mehkejšemu zvoku z umirjenim vzdušjem skladbe Mijam drzewo mówię mu cześć oziroma Grem mimo drevesa (in) ga pozdravim. Po tihem (s)prehodu album postopoma preide v naslednjo skladbo Strefa mocy ali Območje moči, nekakšno vrnitev k vzdušju naslovnega komada, le da je tokrat ves sijaj popolnoma raztreščen. V nekonsistentni zmesi tudi bas kitara počasi opušča vztrajanje v krepitvi ritmične osnove aranžmaja, v vsem kaosu pa tudi prvič in zadnjič slišimo vokal tolkalca Kaspereka, ki z interpretacijo in v spremljavi preostalega ansambla ustvari vzdušje ritualnega procesa, v središče katerega je postavljen poslušalec.

Iz tega središča nato znova nadaljujemo pot v hladnejše kraje, kot nekakšno vračanje k že slišanemu prehodu v skladbi Grem mimo drevesa (in) ga pozdravim. Vanj uidejo tudi nemirni elementi skladbe Strefa mocy, ki nadaljujejo razgrajanje v ozadju naslednje skladbe Czas zimowy oziroma Zimski čas, kot da poslušalca lovijo in ga poskušajo doseči, a zaman, na samem koncu skladbe namreč postopoma izginejo. Album se zaključi s skladbo Czas letni, torej Poletni čas. Tu se morebiti naslovu primerno ponovno pojavi izrazitejše Wiernickijevo igranje kitare, pri čemer zveni skoraj rockersko. Z manjšo prisotnostjo pihal skladbo malone zavzame s krautrockersko izvedbo, za razliko od drugih skladb, v katerih ima kitara pretežno vlogo ustvarjanja ambienta v spremljavi saksofonov.

Desetletje žanrske pretočnosti in rošad v ekipi poljskega kolektiva Alameda
 / 20. 1. 2023

Album Zmiana czasu tako s skladbami zgradi dva valova vzdušja na koncu prve in nato druge polovice, mejo med njima pa postavita naslovna skladba in skladba Grem mimo drevesa (in) ga pozdravim. Ta valova se med seboj razlikujeta v zgradbi vzpona k njunima vrhovoma. Če je na začetku prve strani poslušalec postavljen v natempirano in napeto dogajanje, ki ga glasbeniki nato podrejo s padcem v preprost in pust dvominutni prehod Złoto Magów, je na drugi strani ta val bolj fluiden z umirjenim in ambientalnim pričektom, na katerem je nato zgrajen vzpon po sledečih si skladbah s postopnim dodajanjem zvočnih elementov. Tovrstna dinamika vzpona in padca celotne plošče v ambientalnejšem vzdušju poslušalca načeloma privlači, le nekaj minut dolge skladbe namreč brez gostejše notranje dinamike hitro napredujejo ena v drugo. Tako dokaj urno prečkamo ambientalnejšo plat albuma, ki je uporabljena bolj kot krajši premor za poslušalca oziroma prehod med intenzivnejšimi deli. Kljub temu pa je plošča Zmiana czasu celostni prikaz proste ustvarjalne sposobnosti nove varšavske zasedbe Magowie, ki je s prvencem postala del nove generacije jazz ustvarjalcev in improvizatorjev na Poljskem. Ti glasbeniki s svojim delom nadgrajujejo in oplajajo vedno cvetočo in zdaj že legendarno poljsko jazzovsko sceno. Še posebej kadar ji s svojimi modernimi produkcijskimi metodami, nespolirano zvočno sliko in vračanjem k starejšim navdihom jazzovskega zvoka pihajo na dušo.

 

Tolpo bumov je pripravil vajenec Timotej.

 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.