Mahan Mirarab: Say Your Most Beautiful Word

Recenzija izdelka
9. 10. 2022 - 19.00

Session Work Records, 2022

 

Plošča Say Your Most Beautiful Word nas k nečemu lepemu neposredno nagovarja že s svojim naslovom. In katera je ta najlepša beseda? Da vsak najde svojo, mora precej globoko pobrskati po svoji kamrici in jutri bo morda druga kot danes. In zakaj bi izbrali ravno to besedo? Zaradi njenega pomena ali pa morda zaradi nostalgije in spominov, povezanih z njo? Na tak način bi se lahko spraševali tudi o glasbi. Je za Mahana Miraraba tukaj beseda zvok? Morda Play Your Most Beautiful Sound? Glasba nas v svetovljanski jazz popelje skozi sedem kompozicij Mahana Miraraba. Album ima jazz ogrodje, v njem odzvanjajo vplivi bližnjega vzhoda in zahodne klasične ter popularne glasbe.

Mahan Mirarab na valove Radia Študent še ni zaplaval, je pa nekajkrat na naši grudi že gulil odre. Mirarab je iransko-avstrijski kitarist, skladatelj, aranžer in glasbeni producent, ki trenutno živi na Dunaju in v Berlinu. Odraščal je v Iranu, leta 2009 pa ga je žeja po novem znanju in širjenju lastnega glasbenega obzorja pripeljala v Evropo, na Dunaj, kjer je posnel svoj prvi album in tam spoznal tudi vokalistko Golnar Shahyar. Naveza z Shahyar, ki traja že več kot dvanajst let in ju je skupaj pripeljala tudi v zasebnem življenju, je Mahanu na široko odprla vrata v razumevanje glasbe, ne samo v smislu znanja, temveč tudi v tem, kako z glasbo odpreti sebe.

Skladbe izdaje je Mahan komponiral v času epidemije. Kot glasbenik, ki živi v Avstriji, je imel ta privilegij, da je v tem času prejemal finančno podporo, zato si je lahko vzel čas za skladanje glasbe. Plošča Say Your Most Beautiful Word je Mahanov sedmi izdelek, v procesu nastajanja pa je bil poudarek na tem, kako se glasbi odpreti in zaobiti definiranje in oznake. Glasbo s plošče izvaja sedem glasbenikov: Golnar Shahyar z vokalom, David Six za klavirjem, Amir Wahba s tolkali, Martin Berauer z basom, klarinetistka Mona Matbou Riahi, Florian Willeitner z violino in Mahan Mirarab s kitaro z dvema vratovoma, eno z in eno brez prečk. Kitara z dvema vratovoma mu omogoča lažjo mobilnost, vrat brez prečk pa izvajanje mikrotonalnega zvoka. Mahan je slednje začel raziskovati v času bivanja v Iranu in je tudi del njegove glasbene kulture, pa vendar je mikrotonalna glasba v tradicionalnih okoljih dojeta drugače kot v sodobnem evropskem komponiranju. V tradicionalnem kontekstu jo dojemamo večinoma kot glasbo sveta, izpod prstov evropskega glasbenika pa kot sodobno komponiranje. Raziskovanje teh kontekstov in zabrisovanje ostro zarisanih mej sodobnega komponiranja s tradicionalnimi žanri je ena glavnih žil Mahanovega glasbenega raziskovanja.

Album odpre skladba Beginning, ki zares odzvanja kot nek začetek, kot počasno in potrpežljivo valjenje nečesa iz jajca. Pesem govori o ljubezni oziroma o njenem začetku, o njeni poti, ki je nejasna, ter o koncu, o katerem ni bistveno razmišljati, temveč je bistveno le to, da ljubiš in da ljubiš zdaj. Golnarin glas v neki meditativni maniri odzvanja sprva skozi mehko in harmonično zvočno valovanje kitare, klavirja in klanineta, potem pa klavir že naznani drobce jazza, ki jih skromno razdrobi le v nekem delu skladbe. Pesem izzveni v nenavadnem pričakovanju, pričakovanje pa preseka naslednja skladba Taboo Ata, ki skorajda prisoli klofuto prejšnji melanholiji in je nekakšen hibrid jazzovske melodičnosti in bližnjevzhodnih ritmov. Prva asociacija v skaldbi Taboo Ata je način vokaliziranja tala ritma. Najprej vokal izzove ritmični odgovor basa in bobnov, nato pa obratno, zgodi se igra ritmov, melodij in variacij, podajanja zvočnih in ritmičnih impulzov. Sprva zveni vse dokaj sterilno, dokler improviziranje klarineta ne špricne čez etidsko vzdušje pesmi in napelje kitaro v solistično izvedbo, pri čemer se Mahan igra z mešanjem jazza in mikrotonalnosti.

Tretja pesem z naslovom Chant of Praise je zlepljena s kratkim uvodom. Če je predhodna skladba poudarila ritem, skladba Chant of Praise poudari melodijo. Golnar in Mahan s sinhroniziranim melodičnim vzorcem gladko drsata po mehki podlagi basa in klavirja. Zdi se, kot da so vse te skladbe morda napeljevale k naslovni pesmi plošče Say Your Most Beautiful Word. Tukaj se srečajo vse vrline Mahanovega skladanja in aranžiranja, prej izolirana ritem in melodija se tukaj stapljata, vsi prej omenjeni glasbeni vplivi pa se spojijo in tvorijo čudovito formo sodobnega skladanja z močno zvočno dramaturgijo, polno tradicionalnih glasbenih vplivov s celega sveta, manifestiranih v jazzovskem vzdušju. 

Plošča je izšla ravno v času protestov v Iranu, ki izhajajo iz jeze na moralno policijo, črni madež iranske revolucije iz leta 1979. Izšla je tri dni pred smrtjo mlade ženske, ki jo je policija umorila, pesem Say Your Most Beautiful Word pa v jeziku farsi oziroma v perzijščini, zahodnoiranskem jeziku, orisuje duh trenutnih protestov v Iranu. Govori o razkrivanju skritega trpljenja v tišini, o pesmi, ki se ne poje zaman, temveč zato, da je slišana, o soncu, ki bo jutri zopet vzšlo in prineslo nekaj novega. Govori o tem, kako odločnost in potrpežljivost premagata slabo, da mora človek vztrajati, dokler ne bo okusil sadov svojega ponosa, o ljubezni in sprejemanju, ki bosta tista, ki bosta prinesla svetlejšo prihodnost. Pesem je bila napisana pred tragedijami v Iranu, pa vendar odzvanja trenutno dogajanje. Pesem Invisible, ki sledi naslovni skladbi, je od vseh morda najbolj jazzovsko zasoljena, skozi njo pa se skoraj neprekinjeno pojavlja ena in ista svetla melodična tema, z zaključno skladbo Not In my World pa se plošča Say Your Most Beautiful Word tudi sanjavo zaključi.

Velikokrat se zgodi, da izurjeni glasbeniki zapadejo bolj v dokazovanje kot pa izraz notranjega sveta. Tehnična dovršenost in vrtoglavost kompleksnih aranžmajev utopita vsebino, zato lahko glasba marsikomu postane nedostopna. Nastane elitistični zvočni diskurz, ki le stežka prodre do poslušalcev. Mahan se je v vseh teh letih učenja novih stilov in tehnik najbolj boril prav s tem, kako odpreti samega sebe glasbi in njenim poslušalcem. Glasba je mojstrsko izvedena, kompozicije in aranžmaji so premišljeni, hkrati pa imajo dimenzijo lepote in globine ter so dostopni. Morda je beseda iz naslova plošče Say Your Most Beautiful Word za Mahana zares beseda zvok. Play Your Most Beautiful Sound.

 

 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness