Valovanje

Recenzija izdelka
25. 7. 2018 - 13.00

Marko Matičetov z zadnjo zbirko Na tleh je nastalo morje znova nastopa v tandemu z urednikom Goranom Jankovićem, nekdanjim vodjo zdaj propadle založniške dejavnosti KUD-a France Prešeren, ki se vrača z novoustanovljeno zbirko Archivum Petronius. V biobeležki na koncu knjige Matičetov izrazi izjemen pomen, ki ga pesmi v zbirki nosijo zanj, njihovo neločljivo povezanost z njegovim življenjem.

Vse pesmi imajo enako strukturo. Sestavljene so iz osmih verzov in naslovom, ki je dodatni verz. Vsak verz je obenem ena kratka poved, vsak drugi pa je zapisan v oklepaju. Kot v spremnem zapisu zapiše Anja Mugerli, to pesmim doda poseben ritem, ki spominja na valovanje, kar pa aludira tako na naslov zbirke kot na samo tematiko pesmi, ki je, kot že v prejšnji Matičetovi zbirki Lahko noč iz moje sobe, Brazilija, zvezana s prekomorskim potovanjem v Južno Ameriko. Matičetov tokrat s pesmimi potuje še v Mehiko. Obenem pa je potovanje prežeto z ljubezensko zvezo, ki se v zbirki prekine, in samoto, ki ji sledi: z nekakšnim valovanjem vrhuncev in razočaranj v odnosu, tako značilnem za strastno moderno ljubezen, kolikor ta še obstaja.

Prav tako pa gre tudi za semantično valovanje ali, izraženo z opisno močnejšo prispodobo, za odmevanje. Pesmi s kratkimi povedmi, redkobesednostjo in oklepaji ustvarjajo specifično odmevanje pomenov, ki se nekako prelivajo med verzi, obenem pa v interakciji stopnjujejo in vzdržujejo napetost v neizrečenem. Pogosto jih spremlja tudi paradoksalen obrat, ki je seveda polnopomenski ter na svoj način neparadoksalen, pri čemer ne gre za retoriko, za publicistične obrate. V redkobesednosti se nahaja polnost življenja in pomena.

Življenja primarno kot doživetja, ne kot refleksije, biografije ali psihologije. K temu doživetnostnemu modusu prispeva tako avtetičnost izkušnje ljubezni kot njena prostorska razsežnost. Rečeno s Heideggerjem, je prostor bistveni modus tu-biti; kot nečesa vedno že umeščenega v svet, od česar prostor ni ločen kot na dimenzije razdeljen konstrukt, temveč je tu-bit z njim določena in umeščena v stalno od-daljevanje, premoščanje razdalje. Česar ne smemo razumeti v znanstvenem, geometrijskem smislu, temveč kot nekaj bistveno "subjektivnega”. Pesmi živijo, kolikor se gibajo, kolikor so v neprestanem valovanju od-daljevanja, pri čemer se prostorsko od-daljevanje kot premoščanje razdalje vedno povezuje z osebnim od-daljevanjem do partnerke, to pa je vedno že v razmerju od-daljevanja do samega sebe. Kajti življenje z drugim v okvirih moderno razumljene in doživete ljubezni obenem pomeni radikalno prevpraševanje lastne duševne in telesne razsežnosti.

Z vsem tem so pesmi v Na tleh je nastalo morje zaznamovane z močno poudarjeno eksistencialno noto, skoraj nikoli se ne izognejo najbolj doslednemu prevpraševanju mene, drugega in okolja ter s tem scela upravičijo Matičetovo izjavo, da te pesmi so njegovo življenje.

V njem se družita melanholija in dionizično življenje, med njima pa ni jasno začrtane meje. Če sodobnost "življenje", to je žuranje in razvrat, ločuje od turobnega vsakodnevnika, obremenjenega s službo in družinsko birokracijo, pa v pesniškem življenju-viziji Matičetova ni tako. Življenje je prelivajoča se celota, tokovi se mešajo, dobi neko izgubljeno organskost, četudi skozi trpljenje in melanholijo. Kozmopolitizem zbirke ni samo v potovanju, v prehajanju prostora, temveč tudi v tem, da je svet doživet kot eno, kot pluralna celota, kjer je stanovanje v Luciji lahko povezano s karnevalom v Guadalajari.

V Na tleh je nastalo morje Matičetov poveže dve svoji pensiški obsesiji, Latinsko Ameriko in ljubezen, ter ju konsistentno zaokroži v polni pesniško-eksistencialni viziji. Lahko bi rekli, da je pesnikova poetika v zadnji zbirki resnično najbolj zrela, pri tem pa se seveda moramo ogniti teleologiji in pričakovanjem o linearnem razvoju pensiških opusov, tako tipičnem za kritiko. Zrelosti ne moremo povezati s pričakovanji, ki izvirajo iz teleoloških idej o progresu v zgodovini, ki so poeziji tako tuji, posebno eksistencialno tako polni, kot je poezija v Na tleh je morje. Treba jo je motriti skozi znotrajpesniške prvine in skozi eksistenco samo - med njima pa ne postavljati meja. Matičetov jih je v Na tleh je nastalo morje razdrl. In na tleh je nastalo morje. 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness