O spregledanem ekološkem vplivu digitalizacije

Kulturna ali glasbena novica
26. 4. 2021 - 15.10

V tokratni Kreativni inšpekciji bomo obiskali Kiblix - mednarodni festival umetnosti, tehnologije in znanosti. Tega v sklopu iz Evropskega kohezijskega sklada financiranega projekta RUK organizira mariborska KIBLA. Festival od leta 2002 sicer poteka v Mariboru, tokratne edicije pa se v skladu z letošnjo temo festivala lahko udeležite na spletu. Vprašanje, s katerim se ukvarjajo letos, se namreč glasi: kateri in kakšni so virtualni svetovi danes?

V četrtek se je tako odvila okrogla miza z naslovom (Visok) ogljični odtis našega virtualnega življenja. Po besedah  umetnostne kritičarke in blogerke Régine Debatty, moderatorke pogovora, se je v preteklem letu pospešila digitalizacija mnogih področij. V tem času se je sicer znižal ogljični odtis letalske industrije in cestnega prometa, vendar tudi informacijske tehnologije znatno prispevajo k onesnaževanju okolja, čeprav je njihov vpliv pogosto spregledan. 

Uporaba digitalnih tehnologij je v času pandemije narasla, kakor tudi nakupi za to potrebne opreme in posledično količina e-odpadkov. The Shift project, francoska neprofitna organizacija, ki se ukvarja s prehodom v postogljično ekonomijo, je v letu 2019 zabeležila, da je globalna raba interneta prispevala štiri odstotke vseh globalnih emisij, kar je primerljivo s prispevkom letalske industrije. 

Udeleženci pogovora, umetnica Joana Moll, novinar Kris De Decker in raziskovalec Paul O’Neill, so debato odprli s trditvijo, da je digitalizacija ekološka katastrofa, in se posvetili osvetljevanju problematike in iskanju ter predstavitvi potencialnih rešitev.

O tem, zakaj je onesnaževanje, ki ga povzročajo digitalne naprave in produkcija digitalnih vsebin, pogosto spregledano, nam je več povedal De Decker.

Izjava

Sodelujoči se strinjajo, da je nujen začetek zmanjšanja ogljičnega odtisa digitalne tehnologije nujen, prav tako bolj trajnostno zastavljeno oblikovanje posameznih elementov svetovnega spleta in poudarjanje učinkovitosti njegove zasnove. Težavo je s predstavitvijo nekaj svojih projektov prikazala španska umetnica Joana Moll. V enem izmed njih je dokumentirala in nato natisnila programsko kodo, potrebno za spletni nakup knjige Jeffa Bezosa. Več kot deset tisoč strani kode, zložene v ličen kup, je nato razstavila ob knjigi.

Belgijski novinar Kris De Decker je na primeru svojega bloga Low-tech magazine, statično postavljene spletne strani, ki deluje na solarno energijo, zbrano s sončnimi celicami na njegovem domačem balkonu, predstavil tako imenovane lightweight spletne strani. V središču takšne zasnove spletne strani je zmanjšanje količine prenesenih podatkov. Več o konceptu low-tech pove De Decker.

Izjava

Projekt Low-tech magazine je tako gesta, s katero želi avtor narediti problematiko vidnejšo kot praktično rešitev za  porabo energije na spletu, ki bi jo lahko implementirali tudi veliki podatkovni centri. De Decker poudari, da je težava v miselnosti, ki narekuje nenehno rast. Podjetja razvijajo vedno več novih, manj energetsko učinkovitih in kakovostnih produktov s ciljem, da jih potrošniki čim hitreje nadomestimo z naprednejšo tehnologijo. 

Razmišljanja je strnil tretji sogovornik, irski raziskovalec Paul O’Neill z mislijo: “Napredek, ki ni etičen in trajnosten, ni napredek.” Toda dostop do svetovnega spleta je pomembna vrednota demokratičnih sistemov, zato bi bila njegova regulacija nevarna. Organizacija The Shift project predlaga koncept digitalne zmernosti, ki predvideva samoregulacijo in zavedno konzumacijo digitalnih vsebin. Toda čeprav bo ozaveščanje potrošnikov morda dober začetek, je vprašanje, ali bo imelo znaten vpliv brez širših sistemskih sprememb, ostalo brez odgovora. 

Kuratorska ekipa festivala Kiblix, ki jo sestavljajo Živa Kleindienst, Tadej Vindiš, Peter Tomaž Dobrila in Aleksandra Kostič, je razmišljanja o virtualnih svetovih zajela v najrazličnejših oblikah. Zaenkrat ste se lahko, poleg preddogodkov, ki so potekali od novembra lanskega leta, udeležili delavnic, spletnih performansov, seminarjev in tematskih panelov. V maju bo otvorjena tudi razstava v razstavnem prostoru Kibla portal.

Festival Kiblix se usmerja v raziskovanje in kritiko sodobnih tehnoloških medijev, pri čemer povezuje znanstvenike, raziskovalce in umetnike. Zakaj se mu tovrstno sodelovanje zdi ključno, je pojasnil Kris De Decker.

Izjava

Kiblix bo virtualno premišljeval do 20. maja.

Novičnik je pripravila vajenka Lucija.

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.