Življenje v skali

4. 6. 2019 - 7.05

Skupina znanstvenic in znanstvenikov iz Brazilije je odkrila posebno vrsto korenin, s katerimi si hranila priskrbi družina rastlinskih vrst, ki jih skalnata tla ne ovirajo pri rasti.

Tako kot druga živa bitja tudi rastline za svoj obstoj potrebujejo fosfor. Ta kemijski element je del nukleinskih kislin, ki v celicah uravnavajo sintezo proteinov. Prav tako fosfor igra pomembno vlogo pri deljenju celic in nastajanju novih tkiv, rastline pa ga pridobivajo preko korenin s prevzemanjem fosfatov iz tal. Nimajo pa vsaka tla tega planeta fosforja na pretek, zato so na takih območjih prisotne le vrste, ki ga nekako uspejo pridobiti iz tal. Med s hranili revna tla bi lahko šteli območja skalnatega ekosistema na jugovzhodu Brazilije, imenovanega Campos rupestres. Kar tretjino tega visokogorskega travišča razrašča družina rastlin Velloziaceae, ki največkrat rastejo neposredno na kvarcitnih skalah. Brazilsko znanstveno skupino je zanimalo, kako si omenjena rastlinska družina priskrbi fosfor na skalnatih tleh.

Primerke dveh različnih vrst rastlin, ki pripadata družini Velloziaceae, so skupaj s koreninskim sistemom in pripadajočimi kamninami izkopali in odnesli v laboratorij. Opravili so analize korenin in spojin, ki jih te izločajo v okolico tal. Opazovanje rastlin pod mikroskopom je razkrilo njihov nenavaden preživetveni mehanizem. Imajo namreč poseben tip kot laskov tankih korenin, ki rastejo pravokotno na plasti skal. “Vrtanje” v skalnato podlago jim omogočata dve vrsti kislin, ki se iz njih izločata in jim utirata pot. Tako si v kamnini priborijo prostor za rast in iz nje črpajo razpoložljive fosfate.

Odkritje raziskave predstavlja morfološko in fiziološko novost v prilagajanju rastlinskih vrst na življenje v ekstremnejših ekosistemih. Raziskovalci in raziskovalke se celo poigravajo z mislijo o prenosu teh lastnosti na poljščine, ki bi spremenjene bile sposobne rasti tudi na skalnatih površinah.

Življenje v skali zanima Lauro.