CIRSPR/Cas8

9. 6. 2017 - 7.05

CRISPR/Cas9 je del bakterijskega imunskega sistema za zaščito pred virusi, v zadnjih letih pa se ga pogosto uporablja za zelo natančen genski inženiring. Dolgo se je sklepalo, da lahko raziskovalci in raziskovalke z dokajšno zanesljivostjo določijo mesto na genomu, kamor bo CRISPR/Cas9 uvedel mutacijo. A nedavna raziskava, objavljena v reviji Nature Methods, prvič ponuja izsledke, ki problematizirajo nezmotljivost CRISPR/Cas9.

Mnogo predhodnih tehnologij genskega inženiringa je poleg želenih privedla do pojava tudi neželenih genetskih sprememb. Uporaba CRISPR/Cas9 je obljubljala rešitev pojava nenadzorovanih mutacij, saj se da v laboratorijih sestaviti takšen CRISPR, ki, vsaj v teoriji, cilja točno določeno mesto v genomu.

Raziskovalci in raziskovalke so že v preteklosti preverjali ali morda CRISPR privede tudi do tvorbe neželenih mutacij. A ker je sekvenciranje celotnih genomov zamuden proces, so v svojih študijah uporabili bližnjico. Tako niso šli preverjati celotnih genomov gensko spremenjenih organizmov, temveč so s pomočjo algoritmov izbrali nekatere najbolj verjetne neželene tarče CRISPR-ja in jih preverjali. Pri takšnem pristopu netarčnih mutacij ni bilo zaznati.

Raziskava pod vodstvom Stephena Tsanga je želela zanesljivo preizkusiti domnevno nezmotljivost CRISPR-ja. V študiji so sekvencirali celoten genom številnih mišk, ki so bile gensko spremenjene na točno določenem mestu. Ko so primerjali gensko spremenjeni genom z nespremenjenim, so poleg želene mutacije odkrili tudi več sto nepredvidenih mutacij.

Ker gre za prvo raziskavo takšnega obsega, bo potrebno še počakati na dodatne študije, ki bodo potrdile izsledke. A kljub temu so rezultati potencialno izredno zaskrbljujoči. Nepredvidene mutacije lahko privedejo do raznih komplikacij v celicah, med drugim do razvoja raka. Ker nekateri raziskovalci in raziskovalke zlasti na Kitajskem že načrtujejo uporabo CRISPR/Cas9 na ljudeh, so izsledki raziskave nujen znak za ustavitev ter razrešitev pojava neželenih mutacij. Le povsem zanesljiv sistem za vnašanje mutacij je sprejemljiv za uporabo v kliničnih študijah.

Na gensko transformacijo še ni pripravljen Arne.