O nastanku osteoartritisa

19. 12. 2017 - 7.05

Raziskovalna skupina iz Južne Koreje je v reviji Nature Communications nedavno objavila izsledke raziskave, v kateri so preučevali nastanek osteoartritisa na molekularnem nivoju.

Osteoartritis je bolezen, pri kateri prihaja do vnetja sklepne ovojnice, razgradnje sklepnega hrustanca in drugih patoloških sprememb na sklepih. Je eden izmed najpogostejših razlogov za invalidnost po vsem svetu, a zanj učinkovite terapije še ni na voljo. Dejavniki, ki vplivajo na pojav osteoartritisa, so denimo nestabilnost sklepov, poškodbe in staranje. Dosedanje raziskave so že pokazale, da imajo pri nastanku osteoartritisa pomembno vlogo proteini MMP3, MMP13 in ADAMTS5. Gre za encime, ki razgrajujejo zunajcelične proteinske komponente hrustanca.

Tekom študije pa je raziskovalna skupina pod drobnogled vzela proteine družine “estrogen receptor related”, na kratko ERR. Proteini ERR se nahajajo v celičnem jedru in so po strukturi podobni estrogenskemu receptorju. V celicah opravljajo različne naloge, med drugim uravnavajo metabolne procese in sodelujejo pri razvoju hrustančnega tkiva.

Znanstveniki in znanstvenice so najprej analizirali izražanje genov v vzorcih tkiva bolnikov in modelnih miši z osteoartritisom. Rezultati so pokazali, da je v obolelem hrustančnem tkivu močno povečana izraženost proteina ERRγ. Nato so v gojene zdrave hrustančne celice ter v zdrave miši vnesli genski konstrukt za izražanje proteina ERRγ in spremljali spremembe na hrustancu. Povečano izražanje proteina ERRγ je povzročilo pojav simptomov osteoartritisa, torej razgradnjo hrustanca, vnetje sklepne ovojnice in nastanek izrastkov na kosteh.

V nadaljnjih poskusih so ugotovili, da na izražanje proteina ERRγ vplivata interlevkin-1B in interlevkin-6, ki sta sicer pomembni signalni molekuli imunskega sistema. Protein ERRγ pa poveča aktivnost prej omenjenih encimov MMP3 in MMP13, ki razgrajujeta proteinske komponente hrustanca.

Na koncu so raziskovalci in raziskovalke dokazali še terapevtski potencial svojih dognanj, saj so z zaviranjem delovanja ERRγ uspeli upočasniti simptome osteoartritisa. S študijo so tako naredili pomemben korak k razumevanju in nekoč v prihodnosti morda tudi zdravljenju osteoartritisa.

O sklepih je sklepe sklepala Barbara.