Od kod modre oči haskijev?

Sibirski haski.
10. 10. 2018 - 7.05

V prosto dostopnem članku, objavljenem v reviji PlosOne, je raziskovalna skupina iz ZDA preučevala genome več kot 6.000 psov pasme haski. Odkrili so, da naj bi bila modra obarvanost oči sibirskih haskijev posledica podvojitve dela molekule DNA na kromosomu 18.

Pri psih so modre oči značilne predvsem za pasmo sibirskih haskijev, ki jih običajno gojijo na severu Evrope. Zastavlja se vprašanje, ali so modre oči haskijev posledica prilagoditev na severna geografska območja. Ena od hipotez, ki razlaga pojav modrih oči pri človeku, namreč predvideva, da naj bi bil pojav povezan z depigmentacijo kože. Tako naj bi Evropejcem modre oči omogočile večjo absorpcijo UVB-svetlobnih žarkov.

Modre oči so pri sibirskih haskijih pogosta in dominantna lastnost, pri čemer je pogosta tako popolna modra obarvanost obeh očes kot tudi heterokromija – pojav, ko je eno oko obarvano modro, drugo pa rjavo.

Veterinarska skupina iz ZDA je opravila raziskavo genoma, v kateri so skušali povezati bazo genomskih podatkov z zabeleženimi fenotipskimi značilnostmi v drugih raziskavah. Fenotipske lastnosti so vse zunanje lastnosti osebka, ki jih lahko vidimo in jih določa genomski zapis posameznika - na primer barva kože, las in oči, dolžina trepalnic … Čeprav so na voljo različna genomska orodja za raziskave DNA pri psih, pa raziskav, ki bi te podatke povezale z njihovimi fenotipskimi lastnostmi, skoraj ni.

S primerjavo genomskih podatkov in fenotipskih opisov lastnosti psov, ki so jih zabeležili lastniki, so potrdili prisotnost podvojitve dela molekule DNA. Podvojitev ali duplikacija DNA pomeni stanje, ko se del DNA verige podvoji. V tem primeru gre za podvojitev, ki jo sestavlja 98.600 baz in se nahaja na kromosomu 18 blizu gena, imenovanega ALX4.

Gen ALX4 je pri sesalcih povezan z razvojem oči in pigmentacijo. Ena sama kopija podvojene različice gena v genomu haskija je običajno dovolj, da pride do bodisi modrega obarvanja obeh očes bodisi do heterokromije.

Čeprav je ena različica podvojene DNA dovolj, je treba poudariti, da je bila pri nekaterih psih v genomu sicer prisotna podvojitev DNA, ki pa se fenotipsko ni izražala v obliki modrega obarvanja oči. Sklepali so torej, da podvojitev DNA ni edini dejavnik, ki določa obarvanost oči haskijev, pač pa je z njo le dobro povezana.

Modrooke haskije občuduje Mojca.