Pee vrednost špargljev

23. 12. 2016 - 7.05

Šparglji verjetno niso najbolj praznična jed, morda pa se v prihodnjih dneh znajdejo na vašem jedilniku. Če po zaužitju špargljev zavohate nenavaden vonj, ko greste na stranišče odtočit urin, spadate med 40 odstotkov populacije, ki je sposobna zaznati vonj metabolitov, ki nastanejo ob presnovi špargljev.

Mednarodna raziskovalna skupina v božično obarvani izdaji britanske medicinske revije predstavi odkritje delov genskega zapisa, ki pogojujejo vašo zmožnost zaznavanja sledi špargljev v urinu. Že od nekdaj je znano, da dobi urin po obroku s šparglji nenavaden vonj. Ta vonj predstavljata žveplovi spojini, metabolita metantiol in S-metiltioester.

V preteklosti so preučili, ali je razlog za nezaznavanje vonja po špargljevih metabolitih v neprisotnosti teh metabolitov v urinu vseh ljudi ali pa v nesposobnosti samega zaznavanja vonja po metabolitih. Odgovor se skriva v specifični anozmiji ali nezmožnosti zaznavanja vonja špargljevih metabolitov. Pri tem pa ni znano, kateri geni so soudeleženi pri zaznavanju vonja špargljevih metabolitov v urinu. Ali drugače, ni znano, zakaj nekateri ljudje omenjenih metabolitov ne zavohajo.

Raziskovalci in raziskovalke so spremljali 6909 ljudi in preverili njihove sposobnosti vonjanja špargljevih metabolitov v lastnem urinu. Ob tem so poznali genetske zapise vseh udeležencev  in udeleženk. Ko so pridobili odgovore o sposobnosti zaznavanja vonja špargljevih metabolitov, so uporabili asociacijsko analizo na ravni celotnega genoma, s katero so lahko preučili razlike na ravni genoma med različnimi posamezniki in posameznicami. Te razlike so povezali s specifičnimi fenotipskimi lastnostmi, kot je na primer nezmožnost vonjanja metabolitov špargljev. Tako so odkrili, kateri deli genskega zapisa se pri ljudeh, ki vonj po špragljih v urinu zaznajo, razlikujejo v primerjavi s tistimi, ki ga ne.

Deli genskega zapisa, ki so se razlikovali, so po pričakovanju povezani z olfaktornimi receptorji ali receptorji za vonj. Znanstvenice in znanstveniki tako v šali razmišljajo, da bi s pomočjo genskega inženiringa lahko ljudem, ki trpijo za to specifično anozmijo, v prihodnosti omogočili prvoosebno izkušnjo. Izkušnjo vonjanja žveplovih spojin v urinu po zaužitju špargljev.

Če vam bo med prazniki dolgčas, si le poglejte praznično izdajo British Medical Journal, saj v sebi skriva še nekaj zanimivih raziskav. Od tega, ali božiček obišče le pridne otroke v bolnicah po Veliki Britaniji, do tega, kakšen vpliv na aktivno gibanje ima igra Pokemon Go. Lahko pa pobrskate tudi po starejših izdajah, saj so božične izdaje prava specialiteta že omenjenega medicinskega časopisa, izhajajo namreč že več kot 30 let.

Danes ob polnoči se znanstvena redakcija spet oglasi v nočnem programu. Skupaj z gostom iz Londona, doktorjem Jernejem Uletom, se bomo pogovarjali o molekulah RNK in znanosti na sploh.

Polnoči, praznikov in branja biemdžija se veseli Zarja.