Pogrešani mitohondriji

17. 5. 2016 - 7.05

Češke raziskovalke in raziskovalci v reviji Current Biology poročajo o odkritju prvega evkarionta brez mitohondrijev. Mitohondriji so celični organeli, ki so odgovorni za dihanje in proizvodnjo energije v celici.

Vrsta praživali brez mitohondrijev sodi v rod Monocercomonoides. Nenavadnega enoceličarja so pridobili iz črevesja činčile enega izmed sodelavcev laboratorija. Podrobna analiza genoma in dodatni testi, s katerimi so preverili prisotnost različnih mitohondrijskih membranskih proteinov, kažejo na odkritje prve vrste evkariontov s sekundarno izgubo mitohondrijev. Izgubo mitohondrijev verjetno nadomestijo z različnimi proteini v celici, ki razgrajujejo hranila in tako pridobivajo energijo.

Morda lahko ravno to odkritje vodi v spremembo definicije evkariontov, ki jih v splošnem definiramo kot eno- ali večcelične organizme s celicami, ki imajo različne organele in DNK, shranjeno v jedru. Nekateri raziskovalci vseeno poudarjajo, da morajo opraviti še podrobnejše mikroskopske teste, s katerimi bodo pri teh enoceličnih organizmih dokončno izključili možen obstoj mitohondrijev.

Primatologi in primatologinje v reviji Animal Behaviour poročajo o opazovanju vedenja mladičev in odraslih samcev v skupini gorskih goril v gozdovih Ruande. Ugotovili so, da se mladiči gorskih goril dlje časa zadržujejo okoli samcev z višjim položajem v skupini. Odrasli samci gorskih goril pa skrbijo tako za svoje biološke potomce in potomke kot tudi za druge mladiče.

Gorske gorile živijo v haremih z enim samcem ali v skupinah z več samci. Po opazovanju skupine gorskih goril z več samci so ugotovili, da diade, torej pare med odraslim samcem in mladičem, raziskovalci najpreprosteje razložijo z modelom, ki vključuje položaj odraslega samca v družbeni skupini. Pri tem pa biološko očetovstvo ni tako pomembno.

Raziskovalke in raziskovalci lahko tako vedenje samcev in mladičev razlagajo s pravilom reproduktivne asimetrije, po katerem imajo samci z višjih pozicij več potomcev in potomk v skupini. Vseeno gre za opazovanje le ene populacije v dveh različnih časovnih obdobjih. Za nadaljnje podrobnejše razumevanje gorskih goril bodo morali primatologi in primatologinje v gozdovih Ruande presedeti še kar nekaj raziskovalnih sezon.

V družbo gorskih goril sem zašla Zarja.