Ponovljivost eksperimentov

Pred nekaj meseci je v psihologiji prišlo do pretresa, ko so bili objavljeni rezultati enega največjih projektov ponovljivosti eksperimentalnih ugotovitev. V projektu so namreč ugotovili, da rezultatov zajetnega deleža eksperimentov niso mogli ponoviti. Eden izmed razlogov za takšno stanje naj bi bilo preveliko zanašanje na tako imenovane p-vrednosti.

Omenjen projekt je bil objavljen ravno nekaj mesecev, preden je ameriško statistično združenje izdalo poročilo, v katerem problematizirajo p-vrednosti in iz njih izhajajoče sklepe. Sama p-vrednost je definirana kot verjetnost, da bi dobili določene ali še bolj ekstremne podatke v primeru, da ničelna hipoteza drži. Kljub njeni jasni definiciji vseeno prihaja do nepravilnosti pri interpretaciji. V poročilu so tako zapisali, da p-vrednost ne poda verjetnosti preučevane hipoteze ali verjetnosti o tem, ali so naši podatki naključni. Opozarjajo tudi na škodljivo prakso selektivnega poročanja p-vrednosti in neustreznosti zanašanja zgolj na p-vrednosti pri delanju zaključkov.

Vredno je še izpostaviti, da so zapisane točke in sklepi že dolgo časa znana statistična dejstva. S poročilom so hoteli znova razjasniti določene zmote, ki jih je moč zaslediti v znanstvenih razpravah. Samo poročilo pa je med drugim nastalo kot odziv na avtorje in avtorice člankov, ki so menili, da lahko zaradi uporabe p-vrednosti v mnogo raziskavah pride ravno do posledic, zabeleženih v projektu ponovljivosti. Povezavo do celotnega poročila je moč najti na spletni strani -a.

Skupina raziskovalk in raziskovalcev iz ZDA je v glasilu ameriškega onkološkega združenja objavila študijo, v kateri so nizko koncentracijo vitamina D v serumu vrednotili kot kazalec hujšega poteka raka prostate. Študija je potekala med letoma 2009 in 2014, zaobjela pa je podatke 190 moških, ki so prestali radikalno odstranitev prostate.

Dokazali so, da nižja koncentracija serumskega vitamina D v času kirurškega posega napoveduje hujši potek bolezni. To je bilo pomembno predvsem v primerih, ko drugi negativni kazalci poteka bolezni niso bili izrazito povečani.

Rezultati študije tako nakazujejo možnost uporabe vrednosti serumske koncentracije vitamina D za natančnejšo opredelitev stopnje raka prostate. S tem bi se lažje in hitreje odločili za kirurško zdravljenje ter izboljšali preživetje bolnikov.

Študija dodatno nakazuje tudi možnost uporabe visokih odmerkov vitamina D za upočasnitev poteka raka prostate pri nekaterih skupinah bolnikov. Raziskovalke in raziskovalci zato pozivajo k nadaljnjemu preučevanju povezave med vitaminom D in rakom prostate.

Zbritoff sva pripravila Sebastijan in Fran.