Prebiotični avtizem

4. 10. 2018 - 7.05

Skupina danskih in britanskih znanstvenikov in znanstvenic je objavila študijo o vplivu spremenjene prehrane na izboljšanje prebavnih težav pri otrocih z avtizmom. V raziskavi, ki je bila objavljena v strokovni reviji Microbiome Journal, so natančneje opisali učinek jemanja prebiotikov na mikrobioto avtističnih otrok. Prebiotiki so za človeka neprebavljivi del živila, potreben za uravnovešeno delovanje črevesne mikroflore.

Avtizem je nevrobiološka motnja, ki se kaže v težavnem verbalnem in neverbalnem sporazumevanju. Ljudje z avtizmom imajo več prebavnih težav, posledično so pri njih opazili tudi spremenjeno črevesno mikrobioto.

Raziskava je potekala na avtističnih otrocih med četrtim in enajstim letom starosti. Udeleženci so bili razdeljeni v dve skupini. Prva je v svojo vsakodnevno prehrano vključila prebiotik galaktooligosaharid v prahu. Druga je prejemala prehranski dodatek, ki je imel vlogo placeba. Med raziskavo udeleženci niso smeli uživati drugih prebiotikov, probiotikov ali antibiotikov. Udeleženci so morali vsak teden oddati vzorec blata in urina za analizo.

Pred začetkom vključevanja prebiotika v vsakodnevno prehrano so preverili prehranske dnevnike otrok. Pregledali so energijski vnos ter vnos makro- in mikrohranil. Pri avtističnih otrocih so opazili zmanjšan vnos vitamina D. To je pomembno mikrohranilo, ki se sintetizira v možganih ali endokrinih žlezah ter vpliva na razvoj možganov, pomanjkanje le-tega pa je potencialen dejavnik tveganja za avtizem.

Metabolomske analize, izvedene pred dodatkom prebiotika, so pokazale, da so aminokisline kot gradniki beljakovin glavni presnovki, prisotni v fekalnih vzorcih, kar je posledica slabše absorbcije hranil. Rezultati, pridobljeni iz prehranskih dnevnikov udeležencev, so namreč pokazali povišano raven beljakovin v prehrani in skupnega vnosa sladkorja.

Z uporabo magnetne resonance so dokazovali razlike med otroki, ki so prejemali prehransko dopolnilo galaktooligosaharid, in tistimi, ki so prejemali placebo. Primerjava bakterijske sestave in presnovkov metabolitov v blatu otrok je potrdila, da so nekatere bakterijske skupine povezane z metabolizmom gradnikov beljakovin, ki so med drugim prekurzorji nevrotransmiterjev. Med najbolj znane spada aminokislina triptofan, iz katere nastaja serotonin, ki vpliva na obnašanje in počutje posameznika.

Po šesttedenskem jemanju prebiotika so izsledki pokazali pozitivne spremembe stanja človeške mikrobiote in njegov ugoden vpliv na področja psihološke funkcionalnosti. Gre za prvo študijo, ki se ukvarja s korelacijo med prehranskimi dodatki in mikrobioto avtističnih otrok. Spremembe so vidne tudi na področju metabolizma in potrjujejo sinergičen vpliv človeške diete in obnašanja.

Na urejeno prebavo se zanaša vajenka Jana.