Rastline da imajo organe?

9. 4. 2020 - 7.05

Uskladitev celičnih delitev v tkivih in organih je ključna pri razvoju večceličnih organizmov. To pa niso samo živali, ampak tudi rastline. Raziskovalna skupina iz Združenih držav Amerike je v reviji Developmental Cell objavila članek, v katerem je predstavila svoje ugotovitve na področju razvoja rastlinskih korenin.

Za razvoj organov je potrebno usklajevanje celičnih delitev in celičnega razvoja tako v prostoru kot v času. Pri rastlinah je prostorska razporeditev celic še posebej pomembna, saj imajo celično steno, ki onemogoča nadaljnjo spreminjanje oblike. Znanstvena skupina je preučevala korenine rastline navadni repnjakovec, ki je rastlinski modelni organizem. To pomeni, da je repnjakovec zelo dobro raziskana rastlina, ki je ni težko gojiti v laboratoriju in je pogosto uporabljena vrsta v raziskavah.

V korenini navadnega repnjakovca je celična organizacija točno določena in nadzorovana. Korenina namreč ni tako enostavna, kot je videti na prvi pogled, temveč je organ, ki ga sestavljajo različna tkiva. Doslej so odkrili že mnogo mehanizmov, s katerimi korenine uravnavajo celične delitve, zdaj pa so spoznali enega več. Raziskovalna skupina je namreč identificirala protein IRK, transmembranski receptor in kinazo.

Raziskovalna ekipa je fluorescentno označila protein IRK in ga spremljala skupaj z rastjo korenine repnjakovca. Izkazalo se je, da se IRK nabira samo v tisti plasti celic, ki ločuje notranji in zunanji del korenine. Poleg tega je po celicah razporejen samo na tisti strani, ki gleda proti zunanjosti korenine, ne pa enakomerno po celični membrani. Rezultati nakazujejo, da na lokacijo namestitve IRK vplivajo sosednje celice, točen signal za namestitev pa še ni poznan. Nato je raziskovalna skupina mutirala gen, ki kodira IRK, in ugotovila, da so korenine po mutaciji gena bolj navdušeno rastle. Vloga IRK je torej, da zaustavlja določene celične delitve v koreninah repnjakovca.

Raziskava je dodatno osvetlila razvoj rastlinskih korenin. IRK, transmembranski receptor in kinaza, je nadzorovano nameščen v celično membrano. Kako bo razporejen po membrani, pa določajo sosednje celice. Vloga IRK je, da zaustavlja točno določene delitve celic v rastlinskih koreninah. Rezultati raziskave sovpadajo in se dopolnjujejo z že znanimi mehanizmi medcelične signalizacije v koreninah.

Nad rastlinami je navdušena Živa.