Spet Salmonella

6. 1. 2020 - 7.05

Skupina ameriških raziskovalcev in raziskovalk je spisala članek na temo bakterije Salmonella, ki bo v prihodnjih dneh objavljen v reviji Cell. Bakterija Salmonella enterica je povzročitelj številnih gastroenteritisov po celem svetu, ki se neredko končajo s smrtnim izidom. Ko Salmonella pride v telo, jo domače bakterije v črevesju zaznajo ter poskušajo upočasniti njeno rast in razmnoževanje. Tako bakterije črevesne mikrobiote tekmujejo za hrano in prostor s Salmonello ter pri tem izločajo tudi snovi za njeno uničenje. Vendar to ni vedno uspešno. Če Salmonelli uspe prodor preko komenzalnih bakterij in sluzi, se začne razmnoževati, povzročati poškodbe tkiva, pri obolelem pa povzroča bruhanje, drisko in vročino. To stanje poznamo pod imenom salmoneloza.

Za vdor skozi črevesno sluznico pa je potreben še en korak. Vrata za vdor skozi črevesno tkivo so celice M, ki so del Peyerjevih plošč, posebnega imunskega tkiva, ki prekriva dele črevesja. Celice M vzorčijo okolico in skupaj z drugimi komponentami imunskega sistema določajo, ali je neka snov, ki je prišla v črevesje, nevarna.

Na tej točki so si znanstveniki in znanstvenice zastavili vprašanje: Ali ima pri takih stanjih vlogo tudi živčevje črevesja? Raziskovalna skupina je v ta namen primerjala, kakšen je odgovor na bakterijo Salmonella pri miših z običajnimi živčnimi celicami v črevesju ter kakšen je pri tistih, pri katerih so bile živčne celice neaktivne ali pa jih sploh niso imele. Eksperimenti so pokazali, da v prisotnosti bakterije Salmonella živčne celice izločajo spojino CGRP.

CGRP je nevropeptid, ki deluje kot signalna molekula za ostale celice v okolici. Ta signal pomeni upočasnitev tvorbe celic M, posledično je manj dostopnih vstopnih mest za bakterijo. CGRP ima dve vlogi: pomaga pri vzdrževanju domače mikrobiote in stimulira rast segmentiranih nitkastih bakterij, ki ščitijo občutljive dele črevesja pred okužbami ter spodbujajo delovanje imunskega sistema. Oba mehanizma sta dobro delovala pri miših z aktivnimi živčnimi celicami. Miši, ki niso imele aktivnih živčnih celic, pa je bolezen bolj prizadela in njihovo črevesno tkivo je bilo bolj okuženo.

V tej raziskavi so znanstveniki in znanstvenice odkrili novo vlogo živčnih celic pri vzdrževanju homeostaze v črevesju, saj živčne celice regulirajo celice M in na ta način zmanjšujejo vdor nevarnih bakterij. To odkritje nam daje potencialno osnovo za razvoj novih pristopov k zdravljenju gastroenteritisov, vendar pa so za to potrebne nadaljnje raziskave.

Salmonella je šla na živce vajenki Matei.