hEXPO

 
 mednarodni festival samoorganiziranih kulturnih oblik 
.c e n t r a l n a . e v r o p a. * .a v g u s t / s e p t e m b e r ..2 0 0 0
ENGLISH>>
Vsebinska in konceptualna obrazložitev predloga za podporo festivalu hEXPO

Festival hEXPO je zasnovan na naslednjih zamislih:

1. v Sloveniji potrebujemo festival s specifiènim peèatom, ki temeji na tistih izvirnih rešitvah, nastalih v slovenskem, sosednjih in sorodnih kulturnih okoljih, ki jih lahko ponudimo mednarodnemu okolju kot prvovrstno kulturno storitev.

2. Velik segment aktivne kulture, ki vkljuèuje predvsem alternativno in neodvisno produkcijo, potrebuje sveže dovode informacij in znanja, ki jih obstojeèi viri duhovne, akademske, informacijske in finanène podpore ne zmorejo zagotoviti. Dobro koncipiran festival lahko izrazito izboljša položaj in pospeši procese samoorganizacije in odpiranja novih vsebin, še posebej v obliki periodiène (poletne) svobodne univerze.

Zagovori:
1/
a) Specifièni peèat festivala
V zadnji polovici osemdesetih let je zaèelo število festivalov v Evropi strmo narašèati in je v devetdesetih preraslo v industrijo, mnogokrat povezano tudi s turizmom. Poleg tradicionalnih in visoko - reprezentanènih festivalov, ki so se v tem èasu zveèine okrepili, so se razmahnili festivali specifiènih produkcijskih oblik in dotlej mejnih umetniških zvrsti.
Specifika festivala hEXPO je utemeljena na kritiki obstojeèega modela srednjeevropskih in še posebej domaèih tovrstnih prireditev, razvidnih s stališèa ustvarjalcev, ki suvereno delujejo tako v lokalnih (domaèih) kot v mendarodnih razmerah:

kritika 1:
- festivali imajo predvsem reprezentaèni karakter. Znanje - umetnost predstavljajo in zastopajo, ne pa prenašajo in razširjajo.
odgovor:
hEXPO namesto reprezentaène oblike, ki je zreducirana in zgošèena v èasu na nekaj dni, ponuja dogodke v daljšem èasovnem okviru. Tako se lahko ustvarjalci dodobra spoznajo in vzpostavijo sodelovanja tako medsebojno kot na lokalnem nivoju. Zmeren in dolgoroèno tempiran ritem delovanja jim omogoèa zrašèanje z okoljem in intenzivno delovanje v okviru delavnic, spremljajoèih predavanj in simpozijev, prav tako kot intenzivno pojavljanje v lokalnih medijih in tudi rokovanje z njimi.

kritika 2:
- mednarodni festivali v izbranih lokalnih okoljih navadno poskušajo predstaviti še neznane ali neobstojeèe prakse. Pri tem velik del sredstev namenjajo enkratnim infrastrukturnim zahtevam, ki jih lokalno okolje lahko vzpostavi le zaèasno in mnogokrat zgolj prividno, ne more pa jih vzdrževati  dolgoroèno in nadaljevati z novo dejavnostjo.
odgovor:
hEXPO ustvarjalcev ne vabi z njihovimi (materialno) že izgotovljenimi deli, temveè ponuja do doloèene mere standardizirane platforme, ki so zgrajene vnaprej po kriteriju, da bodo lahko redno in stalno delovale v lokalnih okoljih. Povabljeni ustvarjalci dokazujejo èimboljšo izrabo danih pogojev in svoje umetniške prakse prilagajajo in prevajajo (materialni aspekt omenjamo predvsem zaradi nazornosti, vemo pa, da so drugaèe razporejena in sestavljena znanja v drugaèe zasnovanih socialnih modelih izmenjav tista, ki omogoèajo veliko boljše in povsem nove domete na že obstojeèih platformah.)

kritika 3:
mednarodni festivali navadno nastajajo v torišèu lokalnih politiènih lobijev, in te ali one mednarodne naveze, ki poskuša zagotoviti èim veèjo odmevnost v širšem prostoru. Ker si mora vsak mednarodni festival izboriti mesto med ostalimi menarodnimi festivali, so novi festivali prisiljeni prepoznavnost zagotavljati z ozko profiliranostjo žanra, ki ga predstavljajo. Posledica tovrstnih pristopov je prepogosto izoliranost mednarodne zasedbe v lokalnem okolju, ki ga  dogajanje zaradi prehude tematizacije ne zanima (udeleženci festivala so sami sebi publika). Marsikak znan festival ima tako veliko medijsko (simbolno) udarno moè, a zelo majhen dejanski kulturni vpliv na prostor, v katerem se godi.
odgovor:
hEXPO ni zasnovan na avtorski selekciji doloèene zvrsti, temveè na vizijah kompetentnih posameznikov z dobrim uvidom v razvojne kulturne potrebe izbranih okolij. Ker je dogajanje festivala multiplicirano v veè vzporednih lokalnih okolij, se ta okolja lahko eno z drugim primerjajo, vzporejajo, predvsem pa usklajujejo za izmenjavo in širitev svojih dejavnosti.
 

Izvirne rešitve

Festival hEXPO želi poudariti celostno samovzgojo najudarnejših slovenskih kulturnikov in umetnikov kot posebno kvaliteto in bližnjico do izpolnjevanja zahtev, ki jih pred družbe v tranziciji postavljajo novi ekonomski, izobraževalni in komunikacijski izzivi. Izvirnost pogleda na kompleksno podroèje, ki ga promovira hEXPO, je v strukturalnem pogledu na produkcijske strategije, ki se po svoji naravi ne prilegajo v predlagane formalizirane modele s strani "mainstream" kulture. Vsak segment kulture in umetnosti ima svoja mejna podroèja, na katerih se raziskuje, izumlja, predvsem pa išèe nove socialne in organizacijske oblike, ki bi lahko odgovarjale novim zahtevam. Festival hEXPO  je tako predvsem festival novih in izvirnih samoorganizacijskih oblik s podroèja kulture in umetnosti, ki razlièna podroèja zapopada po vzorcih delovanja, obstoja in strategijah preživetja. hEXPO je zato transžanrski prav tako kot preèi razliène umetniške zvrsti in prakse po logiki, da dandanes mejna podroèja uporabljajo ista orodja, ne glede na to ali gre za visoko umetnost ali mladinsko kulturo. 

Poenostavljeno lahko reèemo, da nas v hEXPU zanimajo tisti ustvarjalci, ki morajo za obstoj svoje dejavnosti generirati celostno kulturno okolje. hEXPO ustanavlja svobodno univerzo za povezovanje, izmenjavo izkušenj in šolanje takšnih posameznikov in zagotavlja boljšo presnovo in vpliv njihovih aktivnosti na širše družbeno okolje.

Prvovrstna kulturna storitev

Tako Pekarna v Mariboru kot MKC v Kopru s svojo infrastrukturo že zagotavljata pogoje za postavitev dogodkov, kakršne zmore producirati neodvisna produkcija, pa najsi bodo to koncerti, plesne, gledališke ali multimedijske predstave, razstave ali inštalacije, kino in video projekcije. Ljubljana tako dobro opremljenega prostora za neodvisno produkcijo še nima, zato bo naša skrb še posebej veljala Metelkovi, da se ta infrastrukturno in organizacijsko okrepi. Vzpodbuditi želimo oblike koprodukcij med naštetimi prostori, še posebej z namenom, da bi neodvisni producenti vnaprej znali skoordinirati gostovanja projektov. Ni veè razloga, da projekt, spoèet  Kopru, Ljubljani ali Mariboru, ne bi ugledal ostalih prostorov in odpotoval naprej v Avstrijo in Italijo.

Kibla, Pekarna, Chanel Zero, Kapelica, Ljudmila, Kino-Uho in MKC Koper s Pino imajo prekaljene organizatorje z veèletno tradicijo, ki so že globoko omreženi v razliène svetovne mreže. hEXPO bo te mreže prepletel do oblike kulturne - medijske postaje, ki bo, ojaèana z internetom, Radiom Študent in Radiom Marš in z zametki študentske internet televizije, postavila kulturna oporišèa za 21. stoletje.

Mednarodno okolje

hEXPO pristopa k razmerju med globalnim, univerzalnim, lokalnim in regionalnim na izrazito angažiran naèin. Internet bomo uporabljali predvsem kot vzvod za izboljšanje lokalnega kulturnega utripa na eni strani in obenem kot ojaèevalec in sinhronizator, ki bo lokalne dejavnosti pošiljal v svet in jih usklajeval ter oplajal s sorodnimi aktivnostmi v sosednih regijah.

hEXPO bo vzpostavil medijske platforme za vizualni in zvoèni prenos predstav, koncertov, okroglih miz, prav tako kot video - konferenèni sistem med Grazom, Mariborom, Ljubljano, Koprom in Trstom, preko katerega bo mogoèe suvereno komunicirati s celim svetom. Kljuène prireditvene prostore bomo povezali z elektronsko oglasno desko, ki bo omogoèala sinhronizacijo dogodkov in èim veèjo izkorišèenost gostovanj, z vseh podroèij humanistiènega, kulturnega in civilnega življenja. Tovrstno usklajevanje dogodkov bo omogoèilo frekventnejše in odmevnejše nastopanje internacionalnih gostov, ki se zadržujejo na tem srednjeevropskem podroèju, prav tako kot boljšo distribucijo domaèih projektov, ki se bodo na ta naèin otresli zgolj lokalne vidnosti in slišanosti, prav tako kot v distribucijo po Sloveniji pa bodo enakovredno vpeti v mreže sosednih regij preko meja domovine.

NAPREJ>>