Bilo kuda, smeti svuda

Odsek za astronomijo Univerze Harvard je na znanstvenem portalu Arxiv objavil študijo vpliva vesoljskih smeti na bodoča opazovanja teleskopa Vere C. Rubin v Čilu. Vesoljske smeti v velikosti nekaj centimetrov bi lahko na slikah zvezd v nekaj milisekundah pustile sledi v velikosti nekaj ločnih sekund, s tem pa pokvarile meritve teleskopa.

Komentiramo o črtah na nebu
 / 10. 5. 2020

Teleskop Vere C. Rubin bo predvidoma zgrajen avgusta naslednje leto, njegova primarna naloga pa bo široko opazovanje velikega obsega neba tako, da bo vsak segment opazovan skoraj vsako noč. Z izvajanjem opazovanj v obdobju desetih let bo teleskop ustvaril astronomski katalog bližnjih objektov, pri čemer je pomembna kvaliteta opazovanj. Opazovanja Zemljine okolice vesoljske smeti motijo bolj kot denimo opazovanja oddaljenih galaksij. Motnjo na slikah razberemo kot dolgo črto, ki je posledica odbleska sončne svetlobe na kosu smeti.

Raziskovalna skupina je preučevala vpliv vesoljskih smeti, kovinskih ostankov raket in misij, v velikosti od enega centimetra do desetih centimetrov v nizki Zemljini orbiti, ki jih je po podatkih Evropske vesoljske agencije okoli 130 milijonov. Z upoštevanjem povprečnega svetlobnega toka v nizki Zemljini orbiti pri določeni frekvenci svetlobe je skupina izračunala absolutno magnitudo oziroma svetlost vesoljskih smeti, ki se logaritemsko veča z velikostjo smeti.

Po skoraj letu obratovanja vesoljskega teleskopa James Webb
 / 27. 11. 2022

Po podatkih Zwicky Transient Facility, teleskopa, ki opazuje objekte s hitro spreminjajočo se svetlostjo, so odbleski smeti dolgi okoli tisočinke sekunde, na slikah pa pustijo približno eno ločno sekundo dolgo črto. Raziskovalna skupina je izračunala, da bo opazovanja teleskopa Vere C. Rubin motilo okoli sto tisoč delcev vesoljskih smeti, ki svoj obhod okoli Zemlje opravijo v dveh urah. To v osmih urah opazovanja na noč predstavlja štiri črte na slikah, v desetih letih pa slabih 15 tisoč za vsak delec vesoljskih smeti.

Izračunana količina motečih delcev je za desetkrat večja od števila kontroliranih satelitov v nizki Zemljini orbiti, ki jih je mogoče usmerjati izven pogleda observatorijev, kar za balistične delce ni mogoče.

Včasih se kot vesoljska smet počuti Filip.

Vir slike: https://skyandtelescope.org/astronomy-news/satellite-trails-mar-hubble-i...