POČASNI SPERMIJI

26. 4. 2018 - 7.05

Raziskovalna skupina iz ZDA je v reviji PLOS one objavila izsledke raziskave, v kateri so testirali molekulo EP055, potencialno sredstvo za moško kontracepcijo.

Trenutno imajo moški kot kontracepcijsko sredstvo na voljo le kondome ali vazektomijo. Ker kondomi niso vedno zanesljivi, vazektomija pa je ireverzibilna, znanstveniki in znanstvenice iščejo nove rešitve. O nekaterih smo že govorili v rubriki Znanstveni komentar, danes pa poročamo o novem odkritju s tega področja.

Moška kontracepcijska sredstva v razvoju temeljijo na bodisi zaviranju proizvodnje sperme ali na preprečevanju njene dostave do jajčne celice. Pri tem je možna tarča protein EPPIN, prisoten na površini spermijev. Predhodne raziskave so pokazale, da vezava specifičnih protiteles na EPPIN lahko zmanjša gibljivost spermijev in posledično plodnost.

Raziskovalke in raziskovalci so sprva na vzorcih človeške sperme preizkušali potencialne inhibitorje delovanja proteina EPPIN-a. Ob dodatku molekule EP055 se je spermijem gibljivost znatno zmanjšala, hkrati pa je imela molekula primerno razpolovno dobo, zato so jo še uporabili v nadaljevanju.

Molekulo EP055 so nato preizkusili še na opicah makakih. Ugotovili so, da spojina EP055 lahko uspešno zmanjša gibljivost spermijev, do meje, pri kateri spermiji obveljajo za neplodne. Prav tako, vsaj kratkoročno, nima negativnih učinkov na zdravje.

Glede na dobljene rezultate raziskovalna skupina meni, da bi molekula EP055 lahko po enkratnem zaužitju delovala kot kontracepcijsko sredstvo od 24 do 48 ur. Za natančnejšo karakterizacijo delovanja molekule EPO55 in potrditev njene neškodljivosti pa bodo potrebne še dodatne raziskave.

Pred davnimi leti je bila najhitrejši spermij Barbara.