Aterosklerotični ZbritOFF

15. 11. 2023 - 7.05

Mednarodna znanstvena skupina je v raziskavi, objavljeni v reviji Science Translational Medicine, opisala potencialen terapevtski pristop, ki v miših zavira potek ateroskleroze. Pokazali so, da povečanje izražanja proteina CXCR4 zmanjša prepustnost žilne stene za lipoproteine.

Ateroskleroza je kronična bolezen, pri kateri zaradi odlaganja lipoproteinov pride do zadebeljenja in kroničnega vnetja arterijskih sten. Kljub že uveljavljenim metodam zdravljenja, ki večinoma temeljijo na nižanju nivoja lipoproteinov v krvi, pojavnost bolezni v zadnjih 30 letih narašča.

siRNA miRNA snRNA rasiRNA tRNA snoRNA lincRNA piwiRNA rRNA piWNA
 / 2. 5. 2021

Znanstvena skupina se je v raziskavi osredotočila na protein CXCR4. Ta protein je pomemben za razvoj krvožilja, prav tako pa je udeležen v delovanje imunskega sistema. Prejšnje študije so pokazale, da je izražanje CXCR4 v aterosklerotičnih delih žilne stene znižano. Taka sprememba izražanja proteina je le v določenem tkivu pogosto uravnavana z mehanizmom RNK interference, na katerega so se osredotočili v študiji. V tem procesu majhne molekule RNK, imenovane mikro RNK, z vezavo na določeno mRNK povzročijo njeno razgradnjo. S tem se zaradi preprečitve prevajanja mRNK zmanjša tudi nivo proteina, ki ga razgrajena mRNK kodira.

Raziskovalna skupina je z bioinformatskimi orodji identificirala dve mikro RNK, ki bi lahko zmanjšali nivo CXCR4 v celicah žilnih sten. Osredotočila se je na študijo ene od njih. Raziskovalke so z uporabo že znanih inhibitorjev in mimikov izbrane mikro RNK pokazale, da ta res vpliva na nivo proteina CXCR4. Ob uporabi inhibitorjev se je nivo CXCR4 v žilnih endotelijskih celicah povišal, mimiki pa so nivo proteina znižali.

Izbrana mikro RNK sicer regulira še izražanje drugih proteinov. Njena neselektivna inhibicija bi tako lahko vodila v številne stranske učinke. Znanstvena skupina je zato oblikovala nov selektivni inhibitor, ki specifično prepreči le vezavo mikro RNK na mRNK, ki kodira za protein CXCR4. S sekvenciranjem RNK v sesalskih celicah so potrdili, da uporaba inhibitorja prepreči razgradnjo mRNK, ki kodira za CXCR4. Na ta način inhibitor tudi poviša nivo proteina CXCR4 v celicah žilne stene. Učinke selektivnega inhibitorja so nato proučili še v modelnih miših. Uporaba selektivnega inhibitorja mikro RNK je povzročila zmanjšanje prehodnosti žilnih sten za lipoproteine, ki vplivajo na razvoj ateroskleroze. Prav tako se je na stene žil vezalo manj celic imunskega sistema, ki lahko sicer pripomorejo k vnetju in dodatnemu zadebeljenju žilne stene.

Mala moteča RNK proti SARS-CoV-2
 / 5. 5. 2023

Rezultati raziskave kažejo, da povišanje izražanja proteina CXCR4 v celicah žilnih sten vodi v izboljšanje integritete žilnih sten ter zmanjšanje vnetnih procesov. Potencialno zdravilo bi razširilo trenuten nabor RNK terapevtikov, ki so z razvojem mRNK cepiv v zadnjih letih doživeli razcvet.

Zbritoff je pripravil Luka.

Vir naslovne fotografije: https://www.mydynamics.co.za/health_post/atherosclerosis-what-you-need-t...