VELIKA LAŽ, MALA LAŽ IN STATISTIKA

Mnenje, kolumna ali komentar
12. 9. 2014 - 13.00

V Delu je nedavno izšel zaskrbljen članek filozofa Roka Svetliča. V njem obupuje nad nedelujočo in milo kaznovalno politiko. To naj bi bil eden glavnih razlogov, da se pri nas zmanjšuje standard varovanja človekovih pravic. Slednje so zanj individualen in statistično nemerljiv koncept. Zapiše: »Kaj pomaga žrtvi družinskega nasilja, da je med maloštevilnimi?« Trend statističnega upadanja družinskega nasilja torej ne more zmanjšati trpljenja pretepene žrtve! A v istem zapisu le nekaj vrstic prej najdemo argumentacijo, ki se opira prav na odstotkovni dokaz. Podatek o 80-odstotni stopnji pogojnih obsodb naj nas prepriča, da pravic državljanov pri nas ne jemljemo resno. Kako uspe Svetliču od posameznih žrtev prestopiti na statistično izmerljivo kolektivnost storilcev? Kaj povzroča takšno nekonsistentnost? Kognitivno disonančni filozof naj nam služi kot ilustracija nezavedne moči statistike.

Druga ilustrativna aktualnost je sestavljanje slovenske vlade. Mediji po vsakih volitvah procentualni razrez parlamenta predstavljajo kot neposredno preslikavo ljudske volje. Celotno politično polje je mrgolenje številk. Od volilnih izidov, preko javnomnenjskih anket do ekonomskih kazalcev. Uspešnost vlade je statistično izmerljiva kategorija. Ne preseneča torej, da je politična zgodovina države vedno tudi zgodovina statističnih manipulacij. V spominu ostajajo tiste najbolj bizarne. Na primer 104-odstotna volilna podpora Slobodanu Miloševiću. Kot da bi zanj glasovali tudi mrtveci.

Zakaj imajo torej številke skoraj pitagorejsko avro izžarevanja »družbene biti«? Številke in odstotki heterogeno vrvenje družbe pretvarjajo v izmerljive relacije. Statistika v nepredvidljivost in odprtost človeških življenj vnaša skoraj matematično napovedljivost. Ekonomija je veda, ki to najjasnejše izraža. Ta velja med družbenimi znanostmi za tisto, ki ima skoraj preroško moč. Zadnja nepredvidena gospodarska kriza je razkrila iluzoričnost te moči. A tehnologija številk vse bolj staplja ekonomijo in politiko. Sodobne države so tako predvsem meneđersko vodeni birokratizirani aparati, ki upravljajo s kvantificiranimi populacijami. Izraz tega je današnje utapljanje medijev v raznih javnozdravstvenih raziskavah o zapitosti, zakajenosti in debelosti prebivalstva.

Izvor prepričljivosti statistike je v zvijačni zamenjavi korelacije z vzročnostjo. S tem ko po vzoru učinka metulja statistično povežemo dva fenomena, se med njima vzpostavi skoraj mistična vzročnost. Lep zgodovinski primer so ZDA v 50-ih letih. Takrat je več raziskav pokazalo podpovprečen odstotek poročenih univerzitetno izobraženih žensk. Pri moških se z višjo izobrazbo nasprotno odstotek poročenih ni zmanjševal. Ni presenetljivo, da je uspelo raziskovalcem vzpostaviti vzročno povezavo med izobraževanjem žensk in njihovo »neprivlačnostjo«. Iz absurdnosti takšnih raziskav se je ponorčeval poznani črnohumorni portal Onion. Objavil je izmišljeno raziskavo s prepoznavno dikcijo: »Najnovejša raziskava je pokazala, da imajo visoke ženske v menopavzi večjo možnost za razvoj rakastih obolenj. Raziskovalci so ugotovili, da vsakih 5 cm višine korelira s 13 odstotkov večjo verjetnostjo obolenja za različne vrstami raka.«

Kako naj torej posameznik obvlada ta babilon številk? Kako naj sodobni homo calculus vidi preko nihanja obrestne mere svojih kreditov? Zanimivo je, da statistika pridobi moč, ko jo iz znanstvenih pogojev matematike prestavimo v druge diskurzivne registre. A vsakršna kvantifikacija človeškega delovanja se v neki daljši časovni perspektivi izkaže za ideološko. Tako velja prepričanje, da v nekem obdobju za nenormalno, odklonsko velja tisto, kar je tudi statistično redko. Freudovo in kasneje Kinseyevo pisanje o eni najbolj morbidnih, a presenetljivo kar pogostih praksah seksa z živalmi priča o tem, da to ni nujno res. Redkost ali pogostost neke prakse ne pove nič o njenem »bistvu«. Kvantitativno zajetje družbenih fenomenov nam nudi iluzijo njihovega racionalnega obvladovanja. Statistični diskurz torej nastopa kot univerzalni »podeljevalec« racionalnosti.

Vrnimo se k izhodiščni ilustraciji. Svetličeva nekonsistentnost je v luči povedanega bolj razumljiva. Njegova zavrnitev ustreznosti statistike ostaja v okvirih kvantitativnih razmerij. Kako bi drugače uspel visok odstotek pogojno obsojenih postaviti v korelacijo z erozijo človekovih pravic? To, da so žrtve individualizirane, storilci pa kolektivizirani, pomeni predvsem, da je prve težje statistično beležiti. Žrtve kršitve svojih pravic redkeje prijavljajo. Beleženje pogojnih obsodb pa je zelo preprosto. Svetlič pravilno ugotavlja, da je subjektivni občutek prizadetosti neizmerljiv. A kako lahko torej nediferenciran korpus pogojno obsojenih povežemo z individualnimi kršitvami, ki jih domnevno ni moč statistično posploševati? Svetlič sam nakaže, da bi se ob ustreznem delovanju pravnega sistema povečalo tudi število prijavljenih kršitev. Torej je nek del družbene realnosti čisto subjektiven in nemerljiv toliko časa, dokler ga ne uspemo z izboljšano metodologijo kvantificirati. Subjektivni in težko sporočljivi občutki žrtve tako lahko dobijo »konsistentnost« le v povezavi s statističnim kolektivom pogojno obsojenih. Vsak diskurz, ki želi izkazati neko prepričljivost in racionalnost, se zateka k kvantifikaciji.

Prežetost današnjih diskurzov s statistiko ne pomeni, da smo izpostavljeni premišljeni propagandi. Tako odsvetujem podstavljanje bomb v statistične urade. Prej je potrebno v slogu že omenjenega Oniona prignati stvari do absurda. Predlagam, da ob vseh priložnostih, od prošenj za službo do ljubezenskih pisem, uporabljate kvantitativne metode. Tako lahko v cv zapišete, da 17 odstotkov svojega časa posvečate dodatnemu izobraževanju. V ljubezensko pismo pa, da vaša ljubezen znaša 104 odstotke. Podobno je potrebno v medijih in socioloških analizah vzpostavljati korelacije tipa: 2-odstotni padec v rodnosti progaste pande je vzročno povezano s 56-odstotno brezposelnostjo v kitajski provinci Chi Dong.

V času nastajanja tega zapisa je v medijih zaokrožila nova »svetovna« raziskava. Tokrat je strokovnjakom uspelo vzpostaviti povezavo med zdravim prehranjevanjem in kršenjem pogojne kazni. Ni presenečenje, da so tisti, ki se nezdravo prehranjujejo, pogosteje kršili pogojni izpust. 56 odstotkov teh se je vrnilo v zapor in le 13 odstotkov tistih, ki so si privoščili zdrave obroke.

Avtorji: 

facebook twitter rss

Prikaži Komentarje

Komentarji

Subjektivno trpljenje je vsekakor objektivno merljivo (kakor tudi kakršnikoli drug psihološki konstrukt), čeravno se pri tem pojavljajo mnogi nepremostljivi problemi. Jasno je namreč, da vsak (psihološki) pojav obstaja v določeni količini. Na drugi strani imamo etiko - ta pa seveda sama po sebi ne more biti merljiva, ker objektivna morala ne obstaja (lahko kvečjemu izmerimo npr. posledice nekega moralnega dejanja, ne pa moralnosti same).
Statistika v nepredvidljivost človeških življenj ne vnaša matematične napovedljivosti, ampak - kot vam bo znal povedat vsakdo, ki ima izkušnje s statistiko - kvečjemu vedno znova dokazuje, da je delež nepojasnjene variance vedno veliko večji od deleža pojasnjene, sploh v družboslovju. Torej, lahko napovedujemo, a je napaka napovedi v praksi skoraj vedno večja od njene točnosti.
Glede odklonskosti je pa zanimiv še naslednji paradoks (vzemimo za primer zoofilijo, ki je omenjena v besedilu, isto velja za vse "deviantne pojave"): posameznik, ki seksa z živalmi je morda znotraj populacije statistično devianten, medtem ko je sama prisotnost seksa z živalmi značilna za vse družbe in je kot taka normalna. Statistika pa seveda nič ne govori o tem, ali je to "normalno" v moralnem smislu, kvečjemu lahko govorimo o normativnosti.
Vsak statistik tudi več, da korelacija ne pomeni vzročnosti, do manipulacij pride, kadar se podatke zlorablja. Za to ne gre kriviti statistike same po sebi, ampak neizobražencev in nemoralnežev.
In ne vem, od kod predstava, da ekonomija izraža "skoraj preroško moč". Še sami ekonomisti pravijo, da je moč ekonomskih statističnih modelov slabša od meteoroloških. Šele mediji in politiki te podatke glorificirajo, statistiki prav gotovo ne.
Število prijavljenih kršitev je vedno manjše od števila dejanskih kršitev in je jasno lažje merljivo. Kar pa ne pomeni, da je nemogoče oceniti število dejanskih kršitev. Govorimo o t.i. "sivem polju", ki ga je možno oceniti na podlagi anonimnih anket, potem pa primerjamo število dejanskih kršitev in število prijav. Pri umorih je razmerje med obema zelo nizko (blizu 1:1), pri manjših krajah zelo visoko (recimo 1000:1).
Statistike ne gre zavračati, ampak jo je potrebno znati pravilno interpretirati in razumeti. Tega pa ne bomo dosegli z njeno diskvalifikacijo, ampak z ustrezno izobrazbo o njenih omejitvah. Če izhajamo iz Althusserjeve teze o šoli kot "ideološkem aparatu države", se ni treba čuditi, da je statistiki v gimnazijah posvečeno nekaj ur pri matematiki in psihologiji. Mogoče je to komu v interesu.

Statistik, sej napisano ne meri na znanstveno metodologijo oziroma na njeno spornost, ampak na uporabi statistike izven kontroliranih pogojev znanosti. To pa tudi sam ugotavljaš in mislim, da je srž članka sploh ni v tem, kar pišeš. Čeprav merjenje subjektivnega trpljenja je milo rečeno sporno in skregano z zdravo pametjo. Mislim, da ne gre za diskvalifikacijo statistike, ampak prej za prikaz njenih absurdnih in manipulativnih uporab.

"Ni presenetljivo, da je uspelo raziskovalcem vzpostaviti vzročno povezavo med izobraževanjem žensk in njihovo »neprivlačnostjo«. Iz absurdnosti takšnih raziskav se je ponorčeval poznani črnohumorni portal Onion." --- iz tega sledi, da avtor članka govori o tem, da je nekaj narobe s samimi raziskavami, ne pa z interpretacijo podatkov. Če so raziskovalci vzpostavili tako povezavo, je šlo verjetno zgolj za hipotezo oz. možno razlago. Danes jim prav gotovo v neki kvalitetni znanstveni reviji te trditve kot edine možne razlage ne bi dovolili.
"Statistik, sej napisano ne meri na znanstveno metodologijo oziroma na njeno spornost, ampak na uporabi statistike izven kontroliranih pogojev znanosti." -- Ne razumem točno, kaj misliš s tem, statistika se seveda uporablja tudi izven kontroliranih pogojev, ampak je to še vedno znanost. Razen če je znanost tu mišljena kot skupina ljudi, akademija.
Merjenje subjektivnega trpljenja pa po moje ni sporno samo po sebi, ampak je odvisno od namena, za katerega se ti podatki uporabljajo. Sporno bi blo, če bi s tem npr. poskušali argumentirati, da nekdo ni potreben pomoči, če ne doseže neke arbitrarne stopnje trpljenja, ali pa če bi s tem argumentirali, da recimo posiljevalec ni kriv, ker posiljena oseba ni dovolj trpela. To je sporno. Ni pa sporno, če ugotavljamo recimo, kakšna stopnja subjektivnega trpljenja je povezana s samodestruktivnim vedenjem.
Srž članka je seveda v nasprotovanju "statističnemu diskurzu". Izvor tega diskurza je v obsesivni želji po nadzoru narave in verjetno obstaja že odkar je človek začel pridelovati viške hrane in jih shranjevati. Ali je narobe, če začnemo vse kvantificirati? Npr. v Freakonomics ekonomist Dubner izračunava etičnost splava s primerjavo št. zločincev v primeru prepovedi in dopustnosti splava (s komentarjem, da ne govori o etičnosti, ampak ga zanimajo samo številke). Bralcu idr. komentarjem prepuščam razmišljanje o tem, ali je to absurdno. Možno bi bilo zagovarjati obe poziciji (z vidika teleološke in deontološke etike), absolutne resnice pa ni.

Samo res, a lahko prosim dobimo vir za omenjeno zgodovinsko raziskavo?

o raziskavi sem bral v knjigi How to Lie with Statistics, kjer  nič ne piše o metodologiji in kontekstu. Sej vse raziskave, ki jih nonstop dobivamo prek medijev so tudi brez konteksta in skozi izkrivljeno interpretacijo. sicer je pa zapis komentar in ne strokovni članek, zato teoretsko ne ekstrapolira vsake besede in je zavoljo stila včasih figurativen in mal pretirava. sploh ni namen oporekati koristnosti statistike je bolj komentar vsakodnevnega bombardiranja s številkami. Statistik z večino napisanega se strinjam, a moj namen ni bil preuzpraševati znanstvenost ali metodološko ustreznost statistike. Ne poznam metodologije raziskav, ki jih navajam in me tudi ne zanimajo. 

lp

@zmaj: Glede dotične raziskave v How to Lie with Statistics piše, da je raziskavo izvedla Cornell University in: "while the statistics are Cornell's the conclusions are not, although a hasty reader may come away with the idea that they are." Torej o vzročnosti niso zaključevali raziskovalci, prav tako ni bilo nič narobe napisano v samem članku, ki ga Huff (avtor knjige) citira, samo nepoučen bralec lahko to napačno razume - seveda pa bi lahko v članku pisalo opozorilo glede tega, saj lahko upravičeno domnevamo, da povprečen bralec ni statistično izobražen - kar je tudi ena izmed poant tvojega zapisa - da številke same po sebi še nič ne pomenijo in dobijo pomen šele skozi ideologijo.
Kot dodatek je zanimivo omeniti, da se statistični diskurz vriva tudi v naše najbolj intimno življenje, kar dokazuje tudi množica aplikacij z smartphone, s katerimi lahko merimo, koliko časa smo bili v REM-fazi, koliko korakov smo naredili na poti v službo, koliko kalorij smo zaužili ob nekem obroku (merjeno s posebno žlico), koliko časa smo preživeli na Facebooku itd. Ne gre samo za to, da smo s številkami bombardirani, ampak vanje tako verjamemo, da jih tudi sami iščemo in si na njihovi podlagi urejamo življenje. Morda pa obstaja tudi kaka zanimiva korelacija med tem, kako količina ukvarjanja s številkami vpliva na posameznikovo blagostanje (kakopak kvantificirano) :)

Hvala za odgovor Simon, in za razlago Statistik. Se pravi, ko v komentarju, ki ni strokovni clanek, pise "Ni presenetljivo, da je uspelo raziskovalcem vzpostaviti vzročno povezavo med izobraževanjem žensk in njihovo »neprivlačnostjo«" to ne samo ni presenetljivo, ampak tudi ni resnicno?

ja, saj piše v naslovu "velika laž, mala laž ..."

prej lapsus in moja napaka, da nisem preverjal v originalnem članku, ta interpretacija ni corrnelovih raziskovalcev, ampak kasnejša; opravičilo

Nič ti ni bilo treba preverjati v originalnem članku Simon, čisto lepo je razloženo v tvojem sekundarnem viru. Ironično si bil "hasty reader" stavka, ki ravno opozarja, da bo "hasty reader" stavek narobe interpretiral. In ja, lapsus je super beseda za to kar si naredil, ker na veliko ven seka tvoja (pod)zavestna želja napačno interpretacijo pripisati raziskovalcem. In opravičilo tudi ne pomaga dosti, če teksta ne popraviš!

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness