Fizikalno miksanje komadov

30. 5. 2023 - 8.05

Če se v vašem normalnem, vsakdanjem fizikalnem Znanstvenem BritOFFu po navadi tresejo atomi in prvič slišani delci, se v današnjem trese kar navaden zrak. Znanstvenika z nemške Univerze v Oldenburgu sta ugotovila, da skozi zgodovino sodobne glasbe glas vokalistk in vokalistov vse bolj tone v spremljavi inštrumentov. Svoja odkritja sta objavila v reviji JASA Express Letters, žal pa nista poslušala Radia Študent.

Vokal pevca ali pevke je osrednji element glasbene produkcije in melodične strukture vsake pesmi. Razmerje glasnosti vokala ter spremljave inštrumentov in zvočnih učinkov sta znanstvenika označila s kratico LAR ter ga izmerila po štirim letno najboljšim pesmim z Billboardovega seznama v letih od 1946 do 2020. Z računalniškim modulom iZotope RX 8 sta vsak »komad« razdelila na štiri ločene posnetke, med katerimi sta izolirala posnetek vokala. Razmerje LAR je bilo pridobljeno z logaritmiranjem razmerja povprečij vokalnega in ostalih posnetkov inštrumentov in efektov v času ene sekunde trajanja pesmi. V prvem eksperimentu sta tako znanstvenika 300 najboljšim pesmim z Billboardove lestvice izmerila razmerje LAR, medtem ko sta v drugem poskusu primerjala glasnost vokala glede na zvrst glasbe, pri čemer sta obravnavala 414 pesmi in pet zvrsti - kantri, rep, pop, rock in metal.

Določitev razmerja LAR je drugačna pri pesmih s spremljevalnimi vokali, saj računalniški model tako težje razloči vodilni vokal. Po linearnih popravkih za različne tipe skladb je skupina primerjala meritve v časovnih obdobjih. Ugotovila je, da se od leta 1946 glasnost vokala v primerjavi s spremljavo zmanjšuje do leta 1975, odtlej pa je razmerje približno konstantno. Pri meritvah žanrskih pesmi se je izkazalo, da so vokali opazno glasnejši od spremljave pri kantri, rep in pop glasbi, medtem ko so v metal glasbi opazno tišji. Prav tako so pri pop in kantri zvrsteh solo izvajalci glasnejši od vokalov pri pesmih, ki jih je ustvarila glasbena skupina.

Vzroke zmanjševanja glasnosti vokala do leta 1975 raziskovalca iščeta v zgodovinskem razvoju glasbene produkcije in inštrumentov. Z elektrifikacijo inštrumentov in njihovim ojačevanjem so predvsem kitare in bas kitare postale glasnejše, posledično pa se je glasnost vokala zvišala zaradi razločnosti besedila. Ob pojavu obdelave glasbe z več posnetki je postal vokal lažje obvladljiv, zato se razločnost besedil ohranja tudi pri nižjih glasnostih. Pri meritvah žanrske glasbe je razlika med kantri in »kovinsko« glasbo prav v tem - zvrsti. Metal glasba temelji na kitarskih melodijah, ki morajo izstopati, zato so posnetki kitar velikokrat glasnejši od vokala, medtem ko v kantri zvrsti predstavljajo le podlago vokalu.

Študija o glasnosti vokalov v sodobnih pesmih sicer ne prinaša svet spreminjajočega znanstvenega odkritja, a podaja zanimiv uvid v razvoj glasbene produkcije in razlike v glasbenih žanrih. Morda se bo ob današnjem razmeroma hitrem razvoju glasbenih zvrsti in podzvrsti razvila tudi nova zvrst glasbene produkcije, celo na 89,3 megaherca.

Glasneje od povprečja se dere Filip.

Vir slike: https://pubs.aip.org/asa/jel/article/3/4/043201/2885300/Lead-vocal-level...