Plastisfera: človeško narejen ekosistem

27. 12. 2023 - 7.05

Na plastičnih odpadkih v vodnem okolju mikroorganizmi ustvarijo skupnost, ki ji pravimo plastisfera. Plastisfera je umeten ekosistem kosov plastike, gosto poseljen z različnimi mikroorganizmi, ki so v biofilmu pritrjeni na plastično podlago. Na enem koščku, velikem le pet milimetrov, lahko naštejemo kar tisoč različnih vrst mikrobov. Raziskovalna ekipa s tehniške univerze Nanyang v Singapurju je svoje ugotovitve o mikroorganizmih, ki živijo v plastisferi, objavila v reviji Environment international.

E. coli v biofilmu učinkoviteje razgrajuje plastiko
 / 18. 10. 2023

Raziskovalke in raziskovalci so vzorčili morske plastične delce na 14 lokacijah ob obali Singapurja, v različnih ekosistemih. To so bili gozdovi mangrove, podvodni travniki morske trave ter obalni predeli in koralni grebeni. Nabrano plastiko so razrezali na centimetrske koščke. Iz plastičnih delcev so nato vzorčili mikroorganizme, iz katerih so izolirali DNK in jo pomnožili s pomočjo verižne reakcije s polimerazo oziroma PCR. Tako so popisali mikrobno populacijo plastisfere.

Po analizi dobljene dednine so raziskovalci ugotovili, da se vrste mikroorganizmov, prisotnih v plastičnih odpadkih, razlikujejo od tistih vrst, ki jih sicer najdemo v lokalnem priobalnem in morskem okolju. V plastisferi so raziskovalci in raziskovalke določili raznolike mikroorganizme, med drugimi tudi take, ki plastiko delno razgrajujejo do monomerov, v mikroplastiko. Ta nato potone ali pa odplava. Med njimi bi potencialno lahko našli tudi mikrobe, ki bi plastiko popolnoma razgradili.

O razkroju tekstila v morju
 / 22. 6. 2023

Odkrili so tudi patogene organizme, ki lahko škodujejo tujim ekosistemom, če se na plavajoči plastiki razširijo na druge konce sveta. Primer zadnjega je protist, ki so ga našli tudi v raziskovani plastisferi, v prejšnjem stoletju pa je ob zahodni obali Severne Amerike povzročil propad 90 odstotkov travnikov morske trave Zostera. Pogosto se v plastisferi pojavijo tudi cianobakterije, ki lahko v prevelikih koncentracijah z izločanjem cianotoksinov škodujejo drugim morskim organizmom.

V mikroplastiki je plaval vajenec Vid.

Vir slike: Microplastics that have penetrated inside cells by Karimov Denis, Valova Lana