Potresi na zvezdah

2. 11. 2023 - 7.05

Potres na Zemlji je zaznal že skorajda vsak izmed nas, raziskovalna skupina z univerze v Tokiu pa je odkrila potresom podobne signale s površja nevtronske zvezde. V članku, objavljenem v reviji Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, predstavljajo hitre izbruhe radijskih valov. Pri ponavljajočih virih izbruhov so našli podobnost s popotresnimi sunki na Zemlji.

Z radijskimi teleskopi občasno zaznamo kratke, a močne signale iz vesolja, ki jih zaradi metode opazovanja imenujemo hitri radijski izbruhi ali FRB-ji. Procesov, ki povzročajo te izbruhe, še ne poznamo, vemo pa, da se ob tem sprostijo ogromne količine energije. Domnevamo, da so izvori izbruhov kompaktni objekti, kot so nevtronske zvezde, a so te večinoma pretemne, da bi jih lahko neposredno opazovali s teleskopi. Nekateri izbruhi se sicer ponavljajo in prav izvore ponavljajočih izbruhov je preučevala raziskovalna skupina.

Srž raziskave je preučevanje parov zaporednih signalov. Čas med dvema zaporednima izbruhoma nam lahko pove, kakšni procesi so v ozadju. Skupina je pokazala, da so zaporedni izbruhi istega izvora med seboj povezani. Natančneje, verjetnost, da so signali povezani, se zmanjšuje s potenco časovnega razmika med izbruhi. Opažena potenčna odvisnost je skupino vodila do popotresnih sunkov, saj ti sledijo podobnemu potenčnemu zakonu; manj časa ko poteče med dvema sunkoma, bolj verjetno je, da je drugi, popotresni sunek posledica prvega.

Zaradi podobnega obnašanja radijskih in potresnih sunkov so nadaljevali primerjavo radijskih izbruhov s potresi na Zemlji. Podatke o potresih iz Japonskega kataloga potresov je skupina obdelala na isti način kot radijske izbruhe. Pri verjetnosti popotresnih sunkov so potrdili enako potenčno odvisnost kot v primeru FRB-jev. To dognanje tudi ovrže možnost, da bi bili ti izbruhi posledica izbruhov materiala s površja zvezde, kot so recimo Sončevi izbruhi, saj ti ne ubogajo iste potenčne odvisnosti.

Sprva povezava med potresi in radijskimi izbruhi ni očitna, saj se procesa dogajata na drugačnih časovnih skalah. Podobnost se pokaže šele ob uporabi korelacijske funkcije, kar je novost omenjene raziskave. Skupina je prva, ki je povezanost sunkov preverila s korelacijsko funkcijo, kar je pokazalo podobno obnašanje popotresnih sunkov in zaporednih radijskih izbruhov. Skupina dodaja, da se morda na potencialnih izvorih FRB-jev, torej nevtronskih zvezdah, potresom podobni procesi odvijajo zaradi trdne skorje teh zvezd.

Hitri radijski izbruh znanosti je zabeležil Oskar.

Slika: CSIRO, CC BY 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by/3.0, via Wikimedia Commons