Sesalec ali dvoživka?

1. 2. 2018 - 7.05

Globalne podnebne spremembe bodo imele vpliv na mnoge organizme. Zato so v nedavno objavljeni raziskavi znanstveniki in znanstvenice skušali na podlagi rekonstrukcije evolucijskih procesov ugotoviti, kateri organizmi se bodo najhitreje prilagodili na spremembe okolja. V raziskavi so na podlagi globalne klime v preteklih 270 milijonih let med seboj primerjali evolucijo ekoloških niš pri sesalcih, pticah, plazilcih in dvoživkah. Ekološko nišo predstavlja prostor, ki ga organizem naseljuje in v njem opravlja svojo funkcijo.

Sesalci in ptice so organizmi, ki temperaturo telesa z metabolizmom ohranjajo sami. Imenujemo jih toplokrvne oziroma endotermne živali. Nasprotno je pri plazilcih in dvoživkah temperatura telesa odvisna od okolice, zato jih imenujemo hladnokrvne oziroma eksotermne živali. V raziskavi so se za ključne izkazale razlike med zasedanjem ekoloških niš toplokrvnih in hladnokrvnih živali.

Znanstvenice in znanstveniki so s pomočjo podatkov o današnji porazdelitvi živali, fosilnih ostankov in filogenetskih informacij rekonstruirali, kje so se posamezne vrste nahajale zadnjih 270 milijonov let in pri kakšni temperaturi so na teh območjih preživele. V raziskavo so bili vključeni podatki o več kot 11 tisoč vrstah.

Klima Zemlje se je v preteklosti stalno spreminjala. Pred 40-imi milijoni let je bila toplejša in podobna današnjim tropom, kar je omogočalo razvoj večje biotske pestrosti. Rezultati raziskave so pokazali, da so kasnejšo ohladitev Zemljine klime lažje preživeli sesalci in ptiči. Ti so se zaradi hitrejše adaptacije na klimatske spremembe pogosteje selili na severne in južne predele Zemlje.

Avtorji objavljene raziskave so tako pokazali, da so se v evoluciji na nove niše hitreje prilagajale toplokrvne živali, kot so ptice in sesalci. Hladnokrvne živali, kot so plazilci in dvoživke, pa se na nove ekološke niše prilagajajo počasneje. Število predstavnikov plazilcev in dvoživk tako proti poloma upada. Raziskava je pomembna za nadaljnje razumevanje posledic, ki jih prinašajo globalne podnebne spremembe, na katere se bomo očitno lažje prilagodili sesalci in ptice.