Gravitacijski valOFFi

Oddaja
20. 7. 2023 - 16.00
 / Zoffa

Več mednarodnih raziskovalnih skupin je konec junija sočasno poročalo o odkritju ozadja gravitacijskih valov. Gre za prve zaznane nizkofrekvenčne gravitacijske valove. Rezultati so plod več kot desetletja meritev period večih pulzarjev, kar so neodvisno opravljale štiri raziskovalne skupine, ki združujejo več radijskih teleskopov. To so severnoameriški NANOGrav, evropska skupina v sodelovanju z indijsko, avstralska in kitajska.

Za začetek gravitacijske valove pojasni izredni profesor, doktor Sašo Grozdanov s Fakultete za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani.

Izjava

Kako pa nastanejo gravitacijski valovi in samo ozadje gravitacijskih valov?

Placebo - Battle for the Sun
Treniranje placebo učinka in potrditev zaznave gravitacijskih valov
 / 12. 2. 2016
Gravitacijske valove so prvič opazili leta 2015 v sklopu ameriško-evropskega sodelovanja LIGO-Virgo. Ta je z interferometri na Zemlji zaznala gravitacijske valove, ki so se sprostili ob trku dveh črnih lukenj. Za razliko od gravitacijskih valov, ki jih je zaznal detektor LIGO, so valove gravitacijskega ozadja opazovali z merjenjem period pulzarjev. Zakaj se za opazovanje gravitacijskih valov ozadja poslužujemo druge metode, pove profesor Grozdanov.

Izjava

Pulzarji so zelo natančne kozmične ure. So namreč zvezde, ki v enakomernih časovnih intervalih izsevajo močan pulz elektromagnetnega valovanja proti Zemlji, kjer valovanje zaznamo z radijskimi teleskopi. Posamezna skupina je opazovala več pulzarjev in medsebojno primerjala njihove periode. Na podlagi majhnih sprememb v periodah pulzarjev je skupina izračunala, kako so gravitacijski valovi ozadja popačili prostor med pulzarji. Tako so lahko ocenili frekvence gravitacijskih valov ozadja.

Merjenje gravitacijskih valov so izvajale štiri raziskovalne skupine, pri čemer je vsaka uporabljala svoje teleskope in sama obdelala svoje podatke. Naknadno so meritve medsebojno preverili, rezultate o potrditvi gravitacijskih valov pa objavili istočasno. Rezultat meritev ni zgolj dejstvo, da ozadje gravitacijskih valov obstaja, temveč tudi, da je izvor tega ozadja najverjetneje par supermasivnih črnih lukenj. Več o možnih izvorih pove profesor Grozdanov.

Izjava

Skupine so napovedale, da bodo v prihodnosti združile svoje podatke in jih znova obdelale, kar bo prineslo še natančnejše rezultate.

Po gravitacijskih valovih na zoffi srfa Oskar.

Vir slike: Tonia Klein / NANOGrav, CC4 licenca