Lulati nepekoče

12. 3. 2024 - 7.05

Okužbe sečil predstavljajo okoli četrtino vseh bakterijskih okužb pri ženskah. Težave, kot so bolečine v medeničnem predelu in pekoče uriniranje, včasih vztrajajo, čeprav so antibiotiki okužbo že ustavili. Raziskovalna ekipa je ugotavljala možne vzroke težav s ponavljajočo se bolečino. Svoje izsledke in možnost zdravljenja je objavila v reviji Science Immunology.

Okužbo sečil najpogosteje povezujemo z vnetjem v sečilih, ki ga povzročajo patogeni sevi bakterije Escherichia coli. Velika težava so ponavljajoče se okužbe sečil, in sicer zaradi reinfekcij iz rezervoarjev bakterij v sečilih. Pacientke s ponavljajočimi se okužbami sečil poročajo o trajno spremenjenem občutenju v mehurju. To se manifestira kot kronični navali bolečine okoli mehurja, neprijetno tiščanje k uriniranju ter neredno in boleče uriniranje. V številnih primerih so simptomi prisotni tudi več tednov po tem, ko v urinu več ni bakterijskih kultur in je okužba že izzvenela.

Znanstveniki in znanstvenice predvidevajo, da so vztrajajoči simptomi posledica razrasta živčnih celic ob urinskih izvodilih in v mehurju. O takšni patologiji v sečilih so v preteklih raziskavah že sklepali na podlagi povišane ravni živčnega rastnega dejavnika, ki med drugim usmerja rast, diferenciacijo in preživetje novih živcev. Živčni rastni dejavnik tudi povečuje občutljivost senzoričnih živcev na bolečino in izzove gostejšo razrast receptorjev, zato se lahko pojavita bolečina in potreba po uriniranju že ob delno napolnjenem mehurju.

Raziskovalna skupina je odvzela vzorce tkiva sečil pacientk s ponavljajočimi se okužbami. Ugotovili so, da je pri osebah s ponavljajočimi se težavami prisoten gostejši razrast živcev za občutenje bolečine ter imunskih celic, ki sproščajo živčni rastni dejavnik.

Razvoj okužbe v sečilih so nato prikazali še v mišjem organizmu. Testne samice miši so podvrgli trem zaporednim okužbam sečil v razponu šest do osem tednov. Po dveh tednih od zadnje okužbe so nato preverili občutljivost medeničnega predela na mehanske dražljaje in pogostost uriniranja. Obe sta bili povečani. Tkivne preiskave pa so pokazale povečan živčni razrast in povišane ravni rastnih dejavnikov, kar ni bilo značilno za miši z zgolj eno prebolelo okužbo.

Presaditev vaginalne tekočine
 / 1. 10. 2019
Nadalje je želela znanstvena ekipa preveriti, ali lahko z blokiranjem receptorja za živčni rastni dejavnik preprečijo patološki razrast živcev v sečilih po večkratnih okužbah. Ob začetku druge od treh okužb z E. coli so v miši začeli vnašati zaviralec receptorja za živčni rastni dejavnik in terapijo nadaljevali do zaključka tretje okužbe. Miši po treh zaporednih okužbah niso bile bolj občutljive na bolečino od kontrolnih.

Rezultati študije nakazujejo, da je vztrajajoča bolečina v okolici sečil posledica povečanega razrasta živcev po zaporednih okužbah. Raziskovalna ekipa pa poudarja, da bi morali za boljše razumevanje dogajanja v sečilih še natančneje ovrednotiti vlogo raznih imunskih celic, ki so v obnavljajočem se tkivu glavne proizvajalke rastnih dejavnikov.

Na stranišču je posedal Luka.

Slika: kolaž slik v javni domeni